Sökning: "lära språk"

Visar resultat 1 - 5 av 50 avhandlingar innehållade orden lära språk.

  1. 1. Att lära historia i mellanstadiet : Undervisningsresurser och elevtexter i ett medeltidstema

    Författare :Susanne Staf; Hans Strand; Charlotte Engblom; Jenny Wiksten Folkeryd; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; history; narrative texts; semiotic resources; Middle school; textbooks; Scandinavian Languages; nordiska språk;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to study the conditions surrounding young students’ text production in the subject of History. The study, which was performed within a class in grade 4, describes a project where the students produced individual books about the Middle Ages. LÄS MER

  2. 2. Lära för skrivundervisning : En studie om skrivdidaktisk kunskap i ämneslärarutbildningen och läraryrket

    Författare :Helen Winzell; Bengt-Göran Martinsson; Suzanne Parmenius-Swärd; Per Holmberg; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; PCK; subject matter knowledge; writing; writing development; Swedish teacher; prospective teacher; novice teacher; upper secondary school; didactics; local and global; writing instruction; the teaching of writing; syllabus; teaching strategy; transformation; Ämnesdidaktisk kunskap; skrivdidaktisk kunskap; ämneskunskap; skrivande; skrivutveckling; svensklärare; lärarstudent; nybliven lärare; gymnasieskolan; didaktik; lokal och global; skrivundervisning; kursplan; undervisningsstrategi; transformation;

    Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att undersöka hur och under vilka villkor som svensklärares kunskap om skrivundervisning växer fram i och efter lärarutbildningen.I en delstudie analyseras hur skrivande, skrivutveckling och skrivundervisning framställs och förmedlas som kunskapsområden i kursplaner som beskriver ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kurser i ämneslärarutbildningen i svenska. LÄS MER

  3. 3. Att lära med media : om det språkliga skapandets villkor i skolan med fokus på video

    Författare :Helena Danielsson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; Språkinlärning; Videofotografering; studier och undervisning; grundskolan;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Lära och leka med flera språk : Socialt samspel i flerspråkig förskola

    Författare :Polly Björk-Willén; Jakob Cromdal; Fritjof Sahlström; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Multilingual preschool; social interaction; participation; language choice; language alternation; multimodality; learning; ethnomethodology; conversation analysis; Flerspråkig förskola; Socialt samspel; Deltagande; Språkval; Språkalternering; Multiomdalitet; Lärande; Etnometodologi; Konversationsanalys; Children; Barn;

    Sammanfattning : Avhandlingens övergripande syfte är att studera barns sociala samspel med varandra och med vuxna i en flerspråkig förskolekontext. Mer specifikt studeras barnens språkanvändning i lek och i lärarledda aktiviteter, och hur barnen använder andra semiotiska resurser än språk för att åstadkomma deltagande i förskolans olika sammanhang. LÄS MER

  5. 5. Learning To Be(come) A Good European : A Critical Analysis of the Official European Union Discourse on European Identity and Higher Education

    Författare :Jonna Johansson; Geoffrey Gooch; Juliet Lodge; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Identity; higher education; European dimension; competitiveness; Knowledge Economy; language; citizenship; activity; mobility; neo-liberalism; flexibility; Lifelong Learning; Unity in Diversity; flexibilitet; språk; medborgarskap; Identitet; högre utbildning; enighet i mångfald; europeisk dimension; aktivitet; livslångt lärande; rörlighet; neoliberalism; konkurrenskraft; kunskapsekonomi; Political science; Statsvetenskap;

    Sammanfattning : During the year 2007 when this thesis was completed the European Union could look back at fifty years of collaboration, which began with the signing of the Treaty of Rome in 1957 and which has developed from being mainly economic in character to incorporating a political as well as a social dimension at the European level. In 2007 the European Union also commemorated the twentieth anniversary of Erasmus, its higher education mobility programme. LÄS MER