Sökning: "kvaliteter i relationer"

Visar resultat 1 - 5 av 8 avhandlingar innehållade orden kvaliteter i relationer.

  1. 1. Fritidspedagogers handlingsrepertoar : Pedagogiskt arbete med barns olika relationer

    Författare :Marianne Dahl; Eva Johansson; Anette Emilson; Ingeborg Moqvist Lindberg; Anna Klerfelt; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; action repertoire; leisure-time pedagogue; leisure-time center; relational qualities; belonging and participation in communities of practice; handlingsrepertoar; fritidspedagog; fritidshem; kvaliteter i relationer; deltagande och tillhörighet i praktikgemenskaper; Pedagogics and Educational Sciences; Pedagogik och Utbildningsvetenskap;

    Sammanfattning : This thesis aims to make a contribution to our current understanding regarding leisure-time pedagogues’ work with children’s relationships. Here focus is placed on the collective action repertoire as expressed by two different groups of leisure-time pedagogues. LÄS MER

  2. 2. Att iscensätta lärande : Lärares reflektioner över det pedagogiska arbetet i en konstnärlig kontext

    Författare :Els-Mari Törnquist; Musikhögskolan i Malmö; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; externalization; performance; participation; community; collective; individual; creating; learning; æsthetics; a musical production ; context; social; artistic; Music education; pedagogical work; Pedagogy; didactics; Pedagogik; Didaktik; Music education;

    Sammanfattning : The present thesis examines the meeting between the artistic and the pedagogical dimensions in the work of teachers. The main aim is to describe the learning in practice, emerging from a collective creative process. The point of departure is teachers' experience of a musical-production as part of the pedagogical work in school. LÄS MER

  3. 3. En bro mellan högstadiet och gymnasieskolans nationella program : elever med erfarenheter av det individuella programmet berättar

    Författare :Helena Andersson; Malmö högskola; []
    Nyckelord :livsberättelser; inkludering; delaktighet; tillhörighet; meningsfulla relationer;

    Sammanfattning : Allt fler elever lämnar grundskolan utan att ha nått de kunskapsmål som krävs för att bli antagna till ett nationellt program på gymnasieskolan. Ett alternativ som i dessa sammanhang erbjudits elever är det individuella programmet, numera de fem introduktionsprogrammen. LÄS MER

  4. 4. If Tropes

    Författare :Anna-Sofia Maurin; Teoretisk filosofi; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; abstract particulars; metaphysics; ontology; resemblance; tropes; Philosophical logic; truth-makers; compresence; Teoretisk filosofi; logik;

    Sammanfattning : The treatise attempts to approach and deal with some of the most fundamental problems facing anyone who wishes to uphold some version of the so-called theory of tropes. Three assumptions serve as a basis for the investigation: (i) tropes (i.e. LÄS MER

  5. 5. Avstånd - Närhet. Ingmar Bergmans Vintersagan

    Författare :Rikard Loman; Litteraturvetenskap; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Theater theory and history; Directors theatre; Performance analysis; International Shakespeare; Carl Jonas Love Almqvist; William Shakespeare; Swedish 20th century theatre; Ingmar Bergman; Teatervetenskap;

    Sammanfattning : This dissertation investigates the directorial changes brought about in Vintersagan, Ingmar Bergman's 1994 production of William Shakespeare's late play The Winter's Tale (1610-11) at Dramaten in Stockholm, and put forth a contribution to a more nuanced understanding of Bergman as a theatre director. Foreignness and familiarity, remoteness and proximity are the dichotomies with which his theatrical work is best described. LÄS MER