Sökning: "kvalitativ metod fokusgrupper"

Visar resultat 1 - 5 av 9 avhandlingar innehållade orden kvalitativ metod fokusgrupper.

  1. 1. Information till föräldrar som har barn med cancer

    Författare :Anders Ringnér; Ulla H Graneheim; Lilian Jansson; Stig Karlsson; Karin Enskär; Umeå universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; discursive psychology; focus groups; health-care professionals; interventions; parents; paediatric oncology nursing; perceived stress; person-centred information; qualitative content analysis; qualitative interviews; single-case experimental designs; barnonkologisk omvårdnad; diskurspsykologi; fokusgrupper; föräldrar; interventioner; kvalitativ innehållsanalys; kvalitativa intervjuer; personcentrerad information; single-case-studier; stress; vårdare; caring sciences in social sciences; omvårdnadsforskning med samhällsvetenskaplig inriktning;

    Sammanfattning : Bakgrund. Föräldrar till barn som har cancer upplever en livssituation som präglas av osäkerhet och oro och de ställs inför sociala och känslo­mässiga utmaningar. Jämfört med föräldrar till friska barn, upplever de också högre stress och drabbas i större utsträckning av posttraumatiska stres­symptom. LÄS MER

  2. 2. COPD in primary care : exploring conditions for implementation of evidence-based interventions and eHealth

    Författare :Sara Lundell; Karin Wadell; Börje Rehn; Åsa Holmner; Maria Wiklund; Lisa Skär; Umeå universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; COPD; primary care; implementation; eHealth; qualitative; mixed methods; meta-analysis; KOL; primärvård; implementering; eHälsa; Kvalitativ; mixad metod; metaanalys; sjukgymnastik; Physiotherapy;

    Sammanfattning : Chronic obstructive pulmonary disease (COPD) is a major public health problem. Symptoms and comorbidities associated with COPD affect the whole body. Clinical guidelines for COPD recommend pulmonary rehabilitation (PR) including exercise training and education promoting self-management strategies. LÄS MER

  3. 3. En mer hälsofrämjande hälso- och sjukvård : hinder och möjligheter utifrån professionernas perspektiv

    Författare :Helene Johansson; Lars Weinehall; Maria Emmelin; Lena Lundström; Charlie Eriksson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; health service; health personnel; re-orientation; qualitative methods; questionnaire; health; health promotion; attitude; perceptions; hälso- och sjukvård; omorientering; kvalitativ metod; enkätstudie; hälsa; hälsofrämjande; attityder; Public health science; Folkhälsovetenskap; health services research; hälso- och sjukvårdsforskning;

    Sammanfattning : Introduktion: Under de senaste decennierna har det förts en diskussion om behovet av att omorientera hälso- och sjukvårdens verksamhet för att på ett effektivare sätt bidra till befolkningens hälsa. Detta togs också upp som ett av målen i 2003 års svenska nationella folkhälsopolitik som sedan uppdaterades 2008. LÄS MER

  4. 4. Online support for informal carers of persons with heart failure : Focus on perceptions, development and experiences

    Författare :Hanna Allemann; Ingela Thylén; Anna Strömberg; Maria Giovinazzo Brovall; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Informal carers; Heart failure; Online support; Co-design; Cross-sectional design; Qualitative design; Descriptive design; Anhöriga; Hjärtsvikt; Online-stöd; Co-design; Tvärsnittsdesign; Kvalitativ design; Deskriptiv design.;

    Sammanfattning : Background: Heart failure (HF) is a common condition, and its prevalence is expected to increase. The illness trajectory is unpredictable, and its effects will include a potential impact on informal carers, i.e., family, friends, and significant others. LÄS MER

  5. 5. Learning from Experience : The Use of Structured Video-Assisted Debriefing Among Nursing Students

    Författare :Hui Zhang; Evalotte Mörelius; Wang Wenru; Elisabeth Carlson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Simulation; Video-assisted debriefing; Nursing students; Debriefing experience; Reflective ability; Debriefing practice;

    Sammanfattning : Background: Simulation enhances experiential learning through creating experience to form the basis of learning, and it has been recognized as an effective pedagogy in current health professions education. As an integral element of simulation, debriefing contributes to transforming the created experience to new knowledge. LÄS MER