Sökning: "kunskapsutvecklande"

Visar resultat 1 - 5 av 9 avhandlingar innehållade ordet kunskapsutvecklande.

  1. 1. Ämnesliteracy i samhällskunskapsämnet : Ett ämnesspecifikt bidrag till ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt

    Författare :Viktoria Waagaard; Jenny Wiksten Folkeryd; Silvia Edling; Charlotte Engblom; Pia Nygård Larsson; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; disciplinary literacy; social studies; subject words; expansions; first and second-order concepts in social science; Language-Oriented Content Teaching LOCT ; linguistically heterogenous classrooms; Didaktik; ämnesliteracy; samhällskunskapsämnet; ämnesord; expansioner; samhällsvetenskapliga tankeredskap; språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt SKUA ; språkligt heterogena klassrum; didaktik; Curriculum Studies; Didaktik;

    Sammanfattning : This dissertation investigates teaching and learning in social studies, grades 7 to 9, in a linguistically heterogenous classroom. 26 % of the students have a foreign background, the same level as the average in Swedish compulsory school. LÄS MER

  2. 2. ”Vi ser om dom flyter typ.”  : Att utveckla en språk- och kunskapsutvecklande ämnesundervisning för nyanlända elever – möjligheter och begränsningar ur lärarperspektiv

    Författare :Josefin Nilsson; Christina Hedman; Karin Sandwall; Marianne Teräs; Pia Nygård Larsson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; didactic agency; language and content integrated teaching; newly arrived students; linguistically minority students; professional development; second language education; didaktisk agens; språk- och kunskapsutvecklande ämnesundervisning; nyanlända elever; språkligt minoritiserade elever; kompetensutveckling; andraspråksdidaktik; språkdidaktik; Language Education;

    Sammanfattning : For more than a decade, extensive government-funded school improvement programs have aimed at strengthening quality and equality in Swedish schools. Since 2015, a specific focus has been on the group of newly arrived migrant students in terms of in-service training for teachers. LÄS MER

  3. 3. Styrning som stöttning : en etnografisk fallstudie om en högstadielärares didaktiska ledarskap som stödstruktur för språk- och kunskapsutveckling

    Författare :Hanna Simola; Eva Sundgren; Karin Sheikhi; Lise Iversen Kulbrandstad; Mälardalens högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; didactical leadership; the teacher’s leadership; leadership in the classroom; language- and knowledge-development working methods; scaffolding; the nearest development zone; interaction; positive learning climate; educational conditions of multilingual and newly-arrived pupils; didaktiskt ledarskap; lärarens ledarskap; ledarskap i klassrummet; språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt; stöttning; den närmaste utvecklingszonen; interaktion; positivt lärandeklimat; flerspråkiga och nyanlända elevers utbildningsvillkor; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : I den här licentiatuppsatsen undersöks en lärares arbete med språk- och kunskapsutveckling i ett högstadieklassrum. Syftet är att belysa betydelsen av det didaktiska ledarskapet i undervisningen av nyanlända och flerspråkiga elever. LÄS MER

  4. 4. Value creation in development and construction of public buildings : the case of houses of culture

    Författare :Kristina Laurell-Stenlund; Will Hughes; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Construction Engineering and Management; Byggproduktion;

    Sammanfattning : A public building should create an added value to clients, construction professionals and users resulting in an efficient construction project as well as an economically and socially sustainable building over its whole lifetime. In the meantime it is difficult to describe the social benefits of public buildings in general, but even more difficult to describe public buildings with a cultural content, e. LÄS MER

  5. 5. En växande marknad : Studie av nöjdheten med konsumtionsrelaterade livsområden bland unga konsumenter

    Författare :Hanna Hjalmarson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Unga konsumenter; marknadsföring; nöjdhet; Business studies; Företagsekonomi;

    Sammanfattning : I den här avhandlingsstudien undersöks nöjdheten med tillvaron i vårt konsumtionssamhälle bland konsumenter i olika åldrar. De tre områden som för unga konsumenter (9 - 19 år) som grupp hade starkast samband med den övergripande nöjdheten: (1) att vara nöjd med sig själv, (2) sina kläder, samt (3) viktrelaterad hälsa, studeras sedan närmare. LÄS MER