Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 6 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Att bota en prostata : Kastrering som behandlingsmetod för prostatahypertrofi 1893-1910

    Författare :Elin Björk; Ericka Johnson; Maria Björkman; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; prostata; prostatahypertrofi; kastrering; medicinhistoria; kunskapsproduktion; kunskapsobjekt; maskulinitet; vetenskapshistoria;

    Sammanfattning : Avhandlingen behandlar den korta men intensiva perioden 1893–1910 då kastrering användes som behandlingsmetod för att bota prostatahypertrofi. Fokus för analysen är hur prostatan, prostatahypertrofi och testiklarna skapades som medicinska kunskapsobjekt. LÄS MER

  2. 2. Idag är jag inte riktigt mig själv : en undersökning av psykoanalysens kunskapsobjekt

    Författare :Tony Sporrong; Lars Jacobsson; Björn Wrangsjö; Umeå universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; psychoanalysis; unrepressed unconscious; metapsychology; system of selfimages; selfimagesprotecting drive; Tabula plena and the sense of emotion; psykoanalys; icke-bortträngt omedvetet; metapsykologi; självbildssystem; självbildsbevarelsedrift; Tabula plena och känslosinnet; Psychiatry; Psykiatri; Psychiatry; psykiatri;

    Sammanfattning : Psykoanalysen är ingen vetenskap eftersom den saknar kunskapsobjekt. Med syftet att finna detta objekt och därmed grunda en vetenskap togs avstamp i Freuds begrepp Det Omedvetna. Genom begreppsanalys av Freuds texter och med hjälp av matematisk mängdlära samt nedslag i filosofi och ontologi kunde en första beskrivning av objektet göras. LÄS MER

  3. 3. Systemet Människa - Byggnadsverk. : Ett ontologiskt perspektiv

    Författare :Anders Ekholm; Avdelningen för Konstruktionsteknik; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; Architecture; Systems theory; Ontology; Semantics; Man; Building; Arkitektur; Systemteori; Ontologi; Semantik; Människa; Byggnadsverk;

    Sammanfattning : Scientifically based concepts and general theories of the object of knowledge are necessary start-ing-points for research, education, and practical application in a field of knowledge. In the field of ar-chitecture such concepts and theories are lacking. Architecture deals with questions of buildings and man’s use and experience of buildings. LÄS MER

  4. 4. Att mobilisera för framtiden : Anestesiläkares överrapporteringssamtal

    Författare :Lina Larsson; Boel Berner; Per Linell; Per Måseide; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Communication; anaesthetists; hand-over talk; intensive care; life device ; care; mobilising worth ; case report; case discussion; kommunikation; anestesiläkare; överrapporteringssamtal; intensivvård; livsapparat; mobiliseringsvärde; mobilisera för framtiden; fallrapport; falldiskussion; Other social sciences; Övrig samhällsvetenskap;

    Sammanfattning : Hur skapar man en framtid för en patient som befinner sig i en mycket utsatt situation, medvetslös och uppkopplad till maskiner? Detta är något som iscensätts när anestesiläkare talar med varandra om patienter vid rapporteringen till och från jouren på en intensivvårdsavdelning. Avhandlingen visar hur anestesiläkarna arbetar med att skapa bilder av patienten genom numeriska värden, social information och sin egen kunskap om och erfarenhet av hur andra patienter utvecklats. LÄS MER

  5. 5. Flexibility in knowing school mathematics : In the contexts of a Swedish and an Indian school class

    Författare :Ingrid Dash; Pedagogik; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Mathematics education; compulsory school; Sweden; Orissa; India; flexibility in knowing; modes of knowing; authorship; agency; phenomenography; contextual analysis; intercultural perspective;

    Sammanfattning : A central question in mathematics education research concerns understanding. The main objective of the present thesis has been to obtain insights into flexible modes of knowing in school mathematics in two school class contexts, and how these relate to modes of being a learner in these contexts, with specific focus on learners’ flexible ways of discerning parts and delimiting wholes, and how they understand part- and whole-relationships while doing mathematics. LÄS MER