Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 6 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Att bota en prostata : Kastrering som behandlingsmetod för prostatahypertrofi 1893-1910
Sammanfattning : Avhandlingen behandlar den korta men intensiva perioden 1893–1910 då kastrering användes som behandlingsmetod för att bota prostatahypertrofi. Fokus för analysen är hur prostatan, prostatahypertrofi och testiklarna skapades som medicinska kunskapsobjekt. LÄS MER
2. Idag är jag inte riktigt mig själv : en undersökning av psykoanalysens kunskapsobjekt
Sammanfattning : Psykoanalysen är ingen vetenskap eftersom den saknar kunskapsobjekt. Med syftet att finna detta objekt och därmed grunda en vetenskap togs avstamp i Freuds begrepp Det Omedvetna. Genom begreppsanalys av Freuds texter och med hjälp av matematisk mängdlära samt nedslag i filosofi och ontologi kunde en första beskrivning av objektet göras. LÄS MER
3. Systemet Människa - Byggnadsverk. : Ett ontologiskt perspektiv
Sammanfattning : Scientifically based concepts and general theories of the object of knowledge are necessary start-ing-points for research, education, and practical application in a field of knowledge. In the field of ar-chitecture such concepts and theories are lacking. Architecture deals with questions of buildings and man’s use and experience of buildings. LÄS MER
4. Att mobilisera för framtiden : Anestesiläkares överrapporteringssamtal
Sammanfattning : Hur skapar man en framtid för en patient som befinner sig i en mycket utsatt situation, medvetslös och uppkopplad till maskiner? Detta är något som iscensätts när anestesiläkare talar med varandra om patienter vid rapporteringen till och från jouren på en intensivvårdsavdelning. Avhandlingen visar hur anestesiläkarna arbetar med att skapa bilder av patienten genom numeriska värden, social information och sin egen kunskap om och erfarenhet av hur andra patienter utvecklats. LÄS MER
5. Flexibility in knowing school mathematics : In the contexts of a Swedish and an Indian school class
Sammanfattning : A central question in mathematics education research concerns understanding. The main objective of the present thesis has been to obtain insights into flexible modes of knowing in school mathematics in two school class contexts, and how these relate to modes of being a learner in these contexts, with specific focus on learners’ flexible ways of discerning parts and delimiting wholes, and how they understand part- and whole-relationships while doing mathematics. LÄS MER