Sökning: "kunskapsbedömning"
Visar resultat 1 - 5 av 7 avhandlingar innehållade ordet kunskapsbedömning.
1. Den fjärde kvadrantens dilemma : Kunskapsbedömning i en föränderlig historiekultur
Sammanfattning : The purpose of this dissertation is to explore how history teachers in Swedish upper-secondary school perceive voluntary external tests in history. The study focuses on history teachers' perceptions of 1) the design of the tests, 2) the implementation of the tests, 3) the use of the tests and 4) the impact of the tests on their assessment practice. LÄS MER
2. Uppfattningar och upplevelser av bedömning i grundskolan
Sammanfattning : Det centrala i föreliggande studie är att utröna lärares och elevers uppfattningar och upplevelser av bedömning i skolan. Lärare och elever är involverade i bedömning av kunskaper och kunskapsutveckling, varför det är av vikt att båda parters uppfattningar synliggörs, vilket i sin tur kan bidraga till en helhetsbild av bedömningsfenomenet. LÄS MER
3. Viljan att veta vad andra vet : Kunskapsbedömning i tidigmodern, modern och senmodern skola
Sammanfattning : This thesis deals with knowledge assessment in education from a historical point of view. It considers both “internal” assessment, i.e. assessments occurring in everyday life in school, and “external” assessment, i. LÄS MER
4. Internationell kunskapsbedömning som inslag i nationell styrning av skolan
Sammanfattning : .... LÄS MER
5. Internationell Kunskapsbedömning som inslag i nationell styrning av skolan
Sammanfattning : The object of study is the international knowledge assessments and attention is given to the International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA) and the Organisation for Economic Co-Operation and Development (OECD). As a way to explain the content in the international knowledge assessments an historical exposition about the IEA and OECD is written. LÄS MER