Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 55 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Samarbete mellan kund och företagshälsovård : Mekanismer av betydelse för förebyggande arbetsmiljöarbete
Sammanfattning : Enligt arbetsmiljölagen ska arbetsgivare när det saknas kunskap och kompetens i det systematiska arbetsmiljöarbetet (SAM) anlita en företagshälsovård (FHV) eller liknande resurs. Detta bygger på en programteori där FHV förväntas vara den externa resurs som behövs för arbetsgivare och arbetsplatser i arbetsmiljöarbetet. LÄS MER
2. Synergi? : En studie av några industriföretag
Sammanfattning : Synergi är viktigt i samband med fusioner och förvärv. Utgångspunkten är att synergi, i både teori och praktik, används för att skapa olika typer av mervärden. Fusioner och förvärv är frekvent förekommande i företagande och det är många olika aktörer som berörs av sådana förändringar, t.ex. LÄS MER
3. Inflytandets paradoxer : Möjligheter och hinder för självbestämmande och inflytande i hemtjänsten
Sammanfattning : Betydelsen av självbestämmande och inflytande i hemtjänsten ses som efter-strävansvärt i både forskning, lagstiftning och i aktuella offentliga dokument, men flera studier visar att det finns ett gap mellan de politiska intentionerna och praxis. Hur självbestämmande och brukarinflytande ska förstås och omsättas i praktiken är inte närmare specificerat av lagstiftaren, vilket skapar tolkningsut-rymme. LÄS MER
4. Innovation i små etablerade företag : ett samspel nära kund och marknad
Sammanfattning : I tider av snabb teknisk utveckling, ändrade marknadsbehov, och allt starkare konkurrens är förmågan till innovation och förnyelse central, inte bara för det enskilda företaget utan för samhället i stort. För små företag är innovation särskilt viktigt eftersom begränsade resurser gör det svårt att konkurrera med andra medel. LÄS MER
5. Nöjd och trogen kund? Konsumenters lojalitet mot dagligvarubutiker
Sammanfattning : This study relates consumers' reasoning about "loyalty to grocery stores", i.e. what it means and how relevant it is to them, to measurements of their level of loyalty. Interviews were conducted with 35 consumers from different grocery store formats. LÄS MER