Sökning: "kulturellt kapital"

Visar resultat 11 - 15 av 19 avhandlingar innehållade orden kulturellt kapital.

  1. 11. Barns och ungdomars bilder av poliser : En studie i två lokala sammanhang

    Författare :Charlotte Lebeda Henriksson; Ulla Melin Emilsson; Kerstin Johansson; Martin Börjesson; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; ungdomar; polisbilder; föreställningar; erfarenheter; förväntningar; kultursociologi; maktordning; habitus; symboliskt kapital; sociala konstruktioner; socialt arbete; Poliskunskap; Poliskunskap; Socialt arbete; Social Work; Sociology; Sociologi;

    Sammanfattning : SammanfattningI fokus för denna licentiatuppsats är barns och ungdomars bilder av poliser. Syftet är att beskriva dessa bilder och placera dem i en senmodern samhällelig kontext. LÄS MER

  2. 12. Etniskt entreprenörskap, sociala nätverk och konflikthantering: Fallstudie om assyriskt företagande i Sverige

    Författare :Feyyaz Kerimo; Mats Wilhelmsson; Lars Silver; KTH; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Immigrant entrepreneurship; Ethnic entrepreneurship; Informal economy; Formal economy; Social networks; Capital model and Conflict management.; Invandrarföretagande; Etniskt företagande; Informell ekonomi; Formell ekonomi; Sociala nätverk; Kapitalmodellen och Konflikthantering; Företagsekonomi; Business Studies;

    Sammanfattning : Huvudämnet för denna studie är de svårigheter som etniska entreprenörer möter för att etablera sina företag, hur och i vilken utsträckning de drar nytta av sina sociala nätverk, användningen av informella system och konflikthantering. Urvalet av studien består av assyriska entreprenörer som är verksamma inom olika sektorer i Sverige. LÄS MER

  3. 13. Inclusive place branding – What it is and how to progress towards it

    Författare :Eva Maria Jernsand; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Regional utveckling Platsmarknadsföring; Place marketing; Regional planning;

    Sammanfattning : Den här avhandlingen handlar om att arbeta med platsvarumärken på ett inklu-derande sätt. Forskare har på senare år uttryckt att fler aktörer, inte minst invå-nare, måste delta aktivt i platsvarumärkesprocessen. LÄS MER

  4. 14. Homo domesticus : En marknadsanalys av bostadskonsumenters strategier och preferenser

    Författare :Lars Vigerland; Håkan Preiholt; Bo Edvardsson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Rent control; preference; strategy; housing; Bourdieu; Correspondence analysis; Business studies; Företagsekonomi; Business Administration; företagsekonomi;

    Sammanfattning : Hur påverkar bruksvärdessystemet och bostadsföretag olika konsumentgrupper på den svenska bostadshyresmarknaden och hur kan befintliga marknadsanalyser kompletteras? Systemet kritiseras för att vara ojämlikt och för att strida mot EU-lagstiftning.Bourdieu fungerar som teoretisk inspirationskälla. LÄS MER

  5. 15. Heritage in Authority-Making : Appropriating Interventions inThree Socio-Political Contexts

    Författare :Feras Hammami; Göran Cars; Lars Orrskog; Kristina Grange; Laurajane Smith; KTH; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; heritage; meaning; authority; discourse; appropriation; historic environments; kulturarv; mening; auktoritet; diskurs; historisk miljö;

    Sammanfattning : The perpetual evolution of the value of heritage in urban development is producing newsocio-spatial realities, shaped by different relationships of power at multiple scales.Heritage has always played an important role in the construction of individual andgroup identities, but is now increasingly seen as a capital for the making of cityidentity. LÄS MER