Sökning: "kropp lära"
Visar resultat 1 - 5 av 14 avhandlingar innehållade orden kropp lära.
1. Vila och lärande om vila. En studie på livsvärldsfenomenologisk grund
Sammanfattning : Avhandlingsarbetets syfte var att utifrån människors levda erfarenheter av vila, utveckla en tentativ teori om vila och om lärande avseende vila. Den kunskapen har utgjort grund för att beskriva hur förutsättningar för lärande avseende vila kan skapas. LÄS MER
2. Cognitive Interactive Robot Learning
Sammanfattning : Building general purpose autonomous robots that suit a wide range of user-specified applications, requires a leap from today's task-specific machines to more flexible and general ones. To achieve this goal, one should move from traditional preprogrammed robots to learning robots that easily can acquire new skills. LÄS MER
3. En ny generation lärostycken : Frågor till de införstådda
Sammanfattning : This dissertation proceeds from the learning play as a historical idea about a theatre produced in relation to a political movement. Through the participation in the collective creation of two theatre performances, Violence & Learning and Corpus & Punishment, it takes part in the learning about societal phenomena in an attempt to answer the question: How can I participate in the creation of a new generation of learning plays? One of the starting points is a critical approach to views that the audience is passive and needs to be activated, or uninformed and needs to be informed. LÄS MER
4. Att vårda patienten inom operationssjukvård : en fenomenografisk studie
Sammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet med avhandlingen var att beskriva uppfattningar av operationssjuksköterskans vårdande inom operationssjukvård och perioperativ vårdMetod: En kvalitativ beskrivande design med en fenomenografisk metod valdes i båda studierna (I och II). I studie I samlades data in genom intervjuer med 16 strategiskt utvalda legitimerade sjuksköterskor och studenter i sista terminen av grundutbildningen till sjuksköterska. LÄS MER
5. Driving to Learn. The process of growing consciousness of tool use - a grounded theory of de-plateauing
Sammanfattning : The Driving to Learn project explored possible achievements of training people with cognitive disabilities in a joystick-operated powered wheelchair utilizing the grounded theory approach. Theoretical sampling led the concomitant collection and analysis of data. LÄS MER