Sökning: "kritiskt tänkande"

Visar resultat 6 - 10 av 28 avhandlingar innehållade orden kritiskt tänkande.

  1. 6. Kreativt skrivande för kritiskt tänkande

    Författare :Hélène Edberg; Per Ledin; Zoe Nikolaidou; Jens E. Kjeldsen; Ulla Moberg; Kjell Lars Berge; Örebro universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; activity theory; applied linguistics; creative writing; critical thinking; identity; rhetoric; teaching and learning; textual analysis; Retorik; Rhetoric;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 7. Lärarstudenten som subjekt och objekt : kritiskt tänkande och disciplinering i lärarutbildning

    Författare :Peter Emsheimer; Mikael Alexandersson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; control; critical thinking; discipline; educational policy; emancipatory education; hermeneutics; reproduction; supervision; teacher education; tutoring; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : The dissertation poses the problem of control in teacher training. Control is defined as a process in which someone wants someone else to adapt to a specific model of knowledge, to thought patterns, social relationships, and obedience. LÄS MER

  3. 8. Topos som meningsskapare : Retorikens topiska perspektiv på tänkande och lärande geonom argumentation

    Författare :Maria Wolrath Söderberg; Lennart Hellspong; Tina Kindeberg; Anders Eriksson; Södertörns högskola; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Rhetoric; topoi; critical thinking; learning; Aristotle; Meaning making; Retorik; topos; doxa; kritiskt tänkande; pedagogik; Aristoteles; Retorik;

    Sammanfattning : De flesta teorier om meningsskapande som är moderna inom ramen för den högskolepedagogiska diskursen i Sverige idag utgår från en perspektivisk kunskapssyn. Det kan emellertid vara svårt att realisera en didaktik som tar många synsätt på allvar i klassrummet utan att landa i hållningslös relativism. LÄS MER

  4. 9. Kritiskt tänkande i grundskolans samhällskunskap. En fenomenografisk studie om manifesterat kritiskt tänkande i samhällskunskap hos elever i årskurs 9. : Critical thinking in compulsory school civics. A phenomenographic study of 9th grade students’ critical thinking in civics

    Författare :Kristoffer Larsson; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; critical thinking; higher-order thinking; problem solving; phenomenography; variation theory; civics; social studies; students; compulsory school;

    Sammanfattning : Cultivating students’ critical thinking skills is recognized as a highly important educational goal in many societies in the western world, not least in Sweden. Despite this the research community has so far produced little substantial knowledge on critical thinking and calls for new research approaches have been made. LÄS MER

  5. 10. Tänka fritt, tänka rätt. En studie om värdeöverföring och kritiskt tänkande i gymnasieskolans undervisning : Thinking Freely, Thinking Right. A study of value transfer and critical

    Författare :Anna-Karin Wyndhamn; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Swedish upper secondary education; discourse analysis; ethnography; values; critical thinking; positioning; power; pupils; teachers;

    Sammanfattning : .... LÄS MER