Sökning: "komplexa organisationer"
Visar resultat 1 - 5 av 45 avhandlingar innehållade orden komplexa organisationer.
1. Komplexa behov eller komplexa organisationer? : konsekvenser av specialiserad individ- och familjeomsorg ur ett klientperspektiv
Sammanfattning : Even though recent decades have seen a clear trend towards organizational specialization within Swedish personal social services (PSS), there is a lack of knowledge about the consequences of this, particularly from a client perspective. The aim of this compilation thesis is to describe and analyse the consequences of organizational specialization for clients with complex needs. LÄS MER
2. Chefer i korstryck : Att hantera krav i politiskt styrda organisationer
Sammanfattning : Omvärlden och förutsättningarna för ledarskap i kommunerna förändras fortlöpande. Kravställarna på de offentligt finansierade tjänsterna är flera och deras åsikter eller intressen går ibland isär. Förvaltningschefen befinner sig i skärningspunkten mellan politik och förvaltning. LÄS MER
3. Beyond process management : exploring organizational applications and complex adaptive systems
Sammanfattning : The shift into the 21st century has been dominated by the development of information technology, affecting the way we communicate and the conditions for organizations. New forms of organizing emerge as a response to these changing conditions. LÄS MER
4. Development of AI-tools for making sense of future complex intelligent systems
Sammanfattning : Artificial intelligence (AI) is increasingly introduced into many systems that modern society rely on and is often portrayed as a savior that can contribute to finding solutions to societal challenges e.g., social, and ecological sustainability. LÄS MER
5. Kollektiv förmåga : en avhandling om grupper och kunskapsintegration
Sammanfattning : I de flesta organisationer och företag finns idag komplexa arbetsuppgifter som kan kallas kunskapsintensiva och som bygger på att personer med någon form av specialiserad kunskap samarbetar och sammanför sin kunskap. Genom att graden av specialisering ökar blir också kunskap allt mer distribuerad inom och mellan organisationer. LÄS MER