Sökning: "komplettera"

Visar resultat 1 - 5 av 96 avhandlingar innehållade ordet komplettera.

  1. 1. Ett monokulturellt erbjudande. : Om svenska som andraspråk i grundskolans läro- och kursplaner

    Författare :Ann-Christin Torpsten; Elisabeth Elmeroth; Lena Fritzén; Karin Taube; Växjö universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Läroplaner; kursplaner; deltagande; monokultur; multikultur; kompensera; komplettera; likformig; olikformig; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Övergripande syfte med denna licentiatavhandling var att synliggöra vad grundskolans ämne svenska som andraspråk erbjuder andraspråkselever i termer av lärande. Studien analyserar vilka utbildningsideal formulerade i läroplaner och konkretiserade i kursplaner ämnet svenska som andraspråk kan sägas omfattas av. LÄS MER

  2. 2. Uttorkning av betong : inverkan av cementtyp, betongkvalitet och omgivande fuktförhållanden

    Författare :Niklas Johansson; Avdelningen för Byggnadsmaterial; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; betong; materialegenskaper; skador; uttorkning; fukt; golv;

    Sammanfattning : Uttorkning av betong är ett ämnesområde som under lång tid varit i fokus. Genom åren har många skadefall kunnat kopplas till alltför fuktiga betonggolv. Det är inte betongen som tar skada utan vissa material som placerats i direkt anslutning till betongen. LÄS MER

  3. 3. Framåtsyftande bedömning i tidig läsundervisning : Teori och praktik

    Författare :Ulrika B. Andersson; Stefan Gustafson; Håkan Löfgren; Linda Fälth; Gunilla Sandberg; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Early reading instruction; Decoding; Forward-looking assessment; Assessment aspects; Response to intervention RTI ; Formative assessment; Teacher s professionalism; Tidig läsundervisning; Avkodning; Framåtsyftande bedömning; Bedömningsaspekter; Response to Intervention RTI ; Formativ bedömning; Lärares professionalism;

    Sammanfattning : Syfte är att bidra med kunskap om hur framåtsyftande bedömning kan användas och används av lärare som underlag för pedagogiska åtgärder i tidig läsundervisning. I avhandlingen har jag ett pragmatiskt förhållningssätt till både teorier och metoder. Avhandlingen bygger på fyra artiklar. LÄS MER

  4. 4. Metal fusion using pulsed GasMetal Arc : Melt pool modellingand CFD simulation

    Författare :Pradip Aryal; Isabelle Choquet; Muriel Carin; Högskolan Väst; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Gas metal arc; Electromagnetic force modelling; Free surface deformation; Computational Fluid Dynamics; OpenFOAM; Gasmetallbågsvetsning; Svetsläge; Elektromagnetiskkraftmodellering; Smältytans rörelser; Computational Fluid Dynamics; OpenFOAM; Production Technology; Produktionsteknik;

    Sammanfattning : Pulsed gas metal arc is a highly efficient technique used in manufacturing processes like welding and additive manufacturing. It offers high productivity and cost benefits but it is also prone to defect formation when process parameters are not properly controlled and optimized. LÄS MER

  5. 5. Topos som meningsskapare : Retorikens topiska perspektiv på tänkande och lärande geonom argumentation

    Författare :Maria Wolrath Söderberg; Lennart Hellspong; Tina Kindeberg; Anders Eriksson; Södertörns högskola; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Rhetoric; topoi; critical thinking; learning; Aristotle; Meaning making; Retorik; topos; doxa; kritiskt tänkande; pedagogik; Aristoteles; Retorik;

    Sammanfattning : De flesta teorier om meningsskapande som är moderna inom ramen för den högskolepedagogiska diskursen i Sverige idag utgår från en perspektivisk kunskapssyn. Det kan emellertid vara svårt att realisera en didaktik som tar många synsätt på allvar i klassrummet utan att landa i hållningslös relativism. LÄS MER