Sökning: "kommunikation inom vården"
Visar resultat 1 - 5 av 20 avhandlingar innehållade orden kommunikation inom vården.
1. Att mötas genom och bortom orden : Implementering av personcentrerad kommunikation inom vård och omsorg i hemmet
Sammanfattning : Background: Communication between older persons and nursing staff is an important component in the provision of person-centered home care. However, there is a lack of research on how to implement person-centered communication in home care settings. LÄS MER
2. Att normaliseras - vårdares syn på psykiatriska patienter : Mot en djupare förståelse av vårdares attityd till sina patienter
Sammanfattning : I samband med industrialismens framväxt inrättades institutioner i större skala. Den ökade mängden omhändertagna på institution vid 1800‐talets slut kan förklaras med fler medicinskt diagnostiserade, en ökad utstötning, lägre tolerans för avvikande beteende, läkarintresse för ett nytt revir, låg utskrivningsfrekvens och hospitaliseringseffekter. LÄS MER
3. Socio-technical Transformations in Care Practices : Investigating the Implementation of Social Alarm Systems in Nursing Homes
Sammanfattning : The worldwide shortage of qualified care workers along with the increasing need for elderly care services has restrained the capacity of nursing homes to offer their residents high-quality care services. Along with digitalization, policymakers believe that technological advancements can improve the efficiency of care and streamline care work, thus helping to alleviate the challenge above. LÄS MER
4. Påverkan av organisatoriska och miljömässiga faktorer på tillgänglighet till akutsjukvården
Sammanfattning : The settings investigated were departments of internal medicine (IM), orthopaedics and surgery in acute care hospitals in Sweden. The objective was to identify exogenous and endogenous determinants of accessibility of health care. LÄS MER
5. Experiences of abandonment and anonymity among arthroplastic surgery patients in the perioperative period : some issues concerning communication, pain and suffering
Sammanfattning : Det övergripande syftet med avhandlingsarbetet är att illustrera och belysa upplevelsen av att vara patient med behov av ledprotes, avseende aspekterna kommunikation, smärtupplevelse, lidande och tillfredsställelse med vård och behandling. Under väntetiden för ledprotesoperation upplever deltagarna i studierna lidande i olika former, tillika att vården är otillgänglig och onåbar i ett ansiktslöst system (I). LÄS MER