Sökning: "kommunikation barn förskola"

Visar resultat 11 - 15 av 15 avhandlingar innehållade orden kommunikation barn förskola.

  1. 11. Nuets didaktik. Förskolans lärare talar om läroplan för de yngsta : Didactic in terms of ‘the present moment’. Pre-school teachers talk about curriculum for the youngest children

    Författare :Agneta Jonsson; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; förskola; läroplan; arbetsformer;

    Sammanfattning : Studien som ligger till grund för detta licentiatarbete syftar till att utveckla kunskap om hur den läroplan för de yngsta ser ut så som den beskrivs av förskolans lärare. Fokus läggs på den beskrivna läroplanens innehåll och arbetsformer och på vad som karakteriserar verksamheten för de yngsta barnen i förskolan. LÄS MER

  2. 12. Förskollärare i en digital praktik : Rhizomatiska sammanflätningar, dilemman och händelser

    Författare :Tove Del Gaiso; Eva Ärlemalm-Hagser; Anette Sandberg; Anna Palmer; Mälardalens universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Digitala teknologier; förskollärare; sociomateriellt perspektiv; rhizom; förskola; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker vad som händer när förskollärare använder digitala teknologier i förskolan. Praktiknära forskningsmetoder har använts för att undersöka digitala teknologiers rhizomatiska sammanflätningar i två svenska förskolor. Studien pågick under åtta månader med deltagande förskollärare. LÄS MER

  3. 13. Teknikundervisning i förskolan

    Författare :Sara Eliasson; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; teknikundervisning; förskola; teknik; teknikundervisning; barn; teknikaktiviteter;

    Sammanfattning : Licentiatavhandlingen tar avstamp i ett intresse av teknikundervisning för de yngre barnen i förskolan. Även om teknik som pedagogiskt ämne har förstärkts och förtydligats under de senaste två decennierna i läroplanstexter både nationellt och internationellt, är teknik som ämnesområde ofta generellt beskrivet, både till innehåll och form. LÄS MER

  4. 14. Barns teknikskapande - en studie av barns bygg- och konstruktionslek

    Författare :Kristina Thorshag; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Tekniklärande förskola design konstruktion volition variationsteori Barn och teknik Technology and children Technology;

    Sammanfattning : I studien har barns bygg- och konstruktionslek varit i fokus för att studera barns volition (viljeakt) när de identifierar, bygger och förbättrar tekniska konstruktioner samt hur förskollärarna stödjer deras tekniklärande. En slutsats som dras är att det finns en koppling mellan teknisk kunskap och volition. LÄS MER

  5. 15. Att lära i mötet mellan estetik och rationalitet : Pedagogers vägledning och barns problemlösning genom bild och form

    Författare :Ingrid Lindahl; Pedagogik; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedagogy and didactics; problemsolving; guiding; Aesthetics; cultural historical theory; Pedagogik; didaktik;

    Sammanfattning : The overiding aim of this study is to promote an increace in the knowledge regarding school children´s learning and meaning construction, whereby teachers attempt to exceed traditional ways of learning by combining asthetics and rationality as an integration of the learning process. The aim is to describe and interpret that which occurs in discussions between teachers and the children, when the children are aspected to solve problems through the use of art and form. LÄS MER