Sökning: "kön vägledning"

Visar resultat 1 - 5 av 6 avhandlingar innehållade orden kön vägledning.

  1. 1. - Snälla du! Kan du sätta dig? : om vägledning i förskolan

    Författare :Anna Rantala; Gun-Marie Frånberg; Camilla Hällgren; Maj Asplund Carlsson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; förskola; vägledning; fostran; makt; disciplinering; normalisering; sanningsregimer; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande avhandling är att fördjupa kunskapen om hur fostran gestaltas i förskolan. Det empiriska materialet som ligger till grund för resultaten består av videoobservationer där dagligen återkommande situationer har dokumenterats vid två svenska förskolor. Analyserna tar en utgångspunkt i Foucaults teorier om makt. LÄS MER

  2. 2. Lärare och konflikthantering : en undersökande studie ur ett könsperspektiv

    Författare :Agneta Lundström; Åsa Bergenheim; Gaby Weiner; Elisabet Öhrn; Gun-Marie Frånberg; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; qualitative study; compulsory teachers; conflict; representation; strategy; gender; critical feminist theory; feminist post structuralism; ethic of caring; ethic of rights; power; violence; kvalitativ studie; grundskole-lärare; konflikt; föreställning; strategi; kön; kritisk; feministisk teori; feministisk poststrukturalism; omsorgstänkande; rättighetstänkande; makt; våld; Pedgogical work; Pedagogiskt arbete;

    Sammanfattning : This dissertation explores ten teachers' approaches to managing conflicts with/between pupils. The relevance of gender is analysed according to the strategies and representations chosen by the teachers. The methods used for data collection include 'rounds', role-plays and ongoing reflexivity, mainly in single-sex groups. LÄS MER

  3. 3. Utbildningssegregation och självsortering : Om gymnasieval, genus och lokala praktiker

    Författare :Anna Sandell; Lunds universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedagogy and didactics; segregation; gymnasieskolan; självsortering; segregation; lokala praktiker; genus; senmodernitet; Pedagogik; didaktik; Genus;

    Sammanfattning : This thesis explores and analyzes segregation and self-sorting in education. It aims at discussing how this relates to gender, individualization and young men and women's positionings in local practices, through choices of upper secondary school education. LÄS MER

  4. 4. Understanding Skin Cancer Risk and Prevention : with Emphasis on Actinic Keratosis Patients

    Författare :Ghassan Guorgis; Magnus Falk; Chris Anderson; Magdalena Claeson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES;

    Sammanfattning : The rising incidence of skin cancer globally makes it important to emphasize preventive measures that promote sun protection, particularly among individuals with phenotypic predisposition and/or risky sun habits. Actinic keratosis (AK) is the predominant actinic lesion observed in fair-skinned populations, recognized as a sign of actinic skin damage and as an occasional precursor to squamous cell carcinoma (SCC). LÄS MER

  5. 5. A Child-Centred Health Dialogue for the prevention of obesity : Feasibility and evaluation of a structured model for the promotion of a healthy lifestyle in preschool children and their families in the Swedish Child Health Services

    Författare :Mariette Derwig; Barns och familjers hälsa; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; child-centred care; child obesity prevention; cost-effectiveness analysis; family-based; health literacy; primary care;

    Sammanfattning : Prevention of childhood obesity with its effects on children’s mental and physical health and well-being is an international public health priority and is suggested to be effective when started early. As Child Health Services lack an evidence-based model, there is the need for development of a low-intensive health promotion model that is feasible and cost-effective in preventing obesity in preschool children. LÄS MER