Sökning: "kåreland"

Visar resultat 1 - 5 av 7 avhandlingar innehållade ordet kåreland.

  1. 1. Berättandets möjligheter : Multimodala berättelser och estetiska lärprocesser

    Författare :Märtha Andersson; Lena Kåreland; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; aesthetic learning processes; children; ethnography; interaction; meaning-making; multimodal learning; narrative; school; socio-cultural perspective; barn; berättande; estetiska lärprocesser; etnografi; interaktion; meningsskapande; multimodalt lärande; skola; sociokulturellt perspektiv; barn; berättande; estetiska lärprocesser; etnografi; interaktion; meningsskapande; multimodalt lärande; skola; sociokulturellt perspektiv; Svenska med didaktisk inriktning; Swedish and Education;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate meaning-making in pupils' multimodal narratives that have emerged in aesthetic learning processes. To, with the support of ethnographic methods and theories of narrative and multimodality, study the resources and strategies used by the pupils. LÄS MER

  2. 2. Barnlitteraturens tekniklandskap : En didaktisk vandring från Nils Holgersson till Pettson och Findus

    Författare :Cecilia Axell; Jonas Hallström; Jan-Erik Hagberg; Lena Kåreland; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Technology education; children’s literature; views of technology; views of nature; views of future; Teknikdidaktik; barnlitteratur; tekniksyn; natursyn; framtidssyn;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån ett didaktiskt perspektiv undersöka budskap om teknik i ett urval svenska skönlitterära barnböcker samt undersöka hur berättelsernas tekniksyner förhåller sig till deras natur- respektive framtidssyn. Analyserna grundar sig på sex svenska författares skönlitterära barnböcker: Selma Lagerlöf, Otto Witt, Elsa Beskow, Karl-Aage Schwartzkopf, Sven Wernström och Sven Nordqvist. LÄS MER

  3. 3. ”De gränslösa böckerna” : Allålderslitteratur i Sverige under 1960- och 1970-talen, med studier i Hans Alfredsons och Barbro Lindgrens tidiga författarskap

    Författare :AnnaKarin Kriström; Lena Kåreland; Johan Svedjedal; Eva Nordlinder; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Literature; Litteraturvetenskap; barnlitteratur; allålderslitteratur; Hans Alfredson; Barbro Lindgren; Literature; Litteraturvetenskap;

    Sammanfattning : The increasing occurrence of literature for all ages on the Swedish book market during the 1960s and 1970s is in the present dissertation considered a manifestation of a multifaceted striving for equality in the Swedish society during the period. Defined as an artistic ideal-of- all-ages it addressed a ’broad’ audience, in terms of class or age. LÄS MER

  4. 4. Skolbokspropaganda? : En ideologianalys av läroböcker i svenska som andraspråk (1995-2005)

    Författare :Jörgen Mattlar; Lena Kåreland; Donald Broady; Per-Olof Erixon; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Swedish as a Second Language; textbook research; hegemony; ideology; sex; gender; ethnicity; class; integration; assimilation; multiculturalism; Antonio Gramsci;

    Sammanfattning : This thesis deals with textbooks for the school subject Swedish as a Second Language published during the period of 1995-2005. The target group for the textbooks in Swedish as a Second Language in this study is young people or adults who have immigrated to Sweden. LÄS MER

  5. 5. Peter Pohls litterära projekt : en tematisk studie med utgångspunkt i debutromanen Janne, min vän

    Författare :Monica Nordström-Jacobsson; Anders Pettersson; Lena Kjersén Edman; Lena Kåreland; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pohl; literary project; friendship; childhood; adolescence; vulnerability; voice; story telling; class; Literature; Litteraturvetenskap; Svenska med didaktisk inriktning;

    Sammanfattning : In his literary works, the Swedish author Peter Pohl (b. 1940) persistently deals with the issue of friendship which is described as a source of joy and consolation as well as a cause for difficulties and pain. LÄS MER