Sökning: "kändisskap"

Hittade 3 avhandlingar innehållade ordet kändisskap.

  1. 1. Ryktbarhetens ansikte : Verner von Heidenstam, medierna och personkulten i sekelskiftets Sverige

    Författare :Andreas Nyblom; Martin Kylhammar; Lisbeth Larsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Media history; sociology of literature; public discourse; celebrity culture; cultural production; Verner von Heidenstam; 19th century; 20th century; Sweden; Kulturhistorisk medieforskning; litteraturhistoria; litteratursociologi; kändisskap; celebritetskultur; mediebilder; reception; historiebruk; offentlig meningsproduktion; Verner von Heidenstam; sekelskiftet 1900; HUMANITIES and RELIGION; HUMANIORA och RELIGIONSVETENSKAP;

    Sammanfattning : Ryktbarhetens ansikte behandlar en tidigare outforskad aspekt av svensk litteraturoch kulturhistoria: författaren som celebritet. Kändisskap är ingen senmodern företeelse kopplad till uppkomsten av medieformer som film eller television. LÄS MER

  2. 2. Den medialiserade direktören

    Författare :Pernilla Petrelius Karlberg; Handelshögskolan i Stockholm; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Vilka krav ställer den ökade mediebevakningen på företagsledare? Vilka konsekvenser får det för VDs uppdrag? På vilket sätt påverkar mediernas personifiering och skärpta fokus på aktieägarvärde föreställningar om vem som är en bra VD? Det är några av de frågor som behandlas i den här doktorsavhandlingen. Studien ger, utifrån ett organisations- och ledningsteoretiskt perspektiv, en djupare inblick i vad medialiseringen av näringslivets ledare innebär och hur företagsledare hanterar medier och kändisskap. LÄS MER

  3. 3. Om Kändisjournalistik

    Författare :Michael Rübsamen; Administration; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; celebrity culture; Media Analysis; kändiskultur; journalistik; press; media and communication studies; genre analysis; glamour; Celebrity studies; journalism; media and communication studies; glamour; press; genre analysis; social status;

    Sammanfattning : The thesis approaches the research question of how journalistic practices facilitate the construction of celebrity status. Theoretically, celebrity is conceptualised as a particularly fluid form of social status based on mediatized attention and engagement. LÄS MER