Sökning: "intryck"

Visar resultat 1 - 5 av 53 avhandlingar innehållade ordet intryck.

  1. 1. Slöjdämnet : intryck, uttryck, avtryck

    Författare :Kajsa Borg; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Arts and Crafts; didactics; perspective of the pupil; compulsory school; manual work processes; self-made objects; cultural heritage; problemsolving; aesthetic learning processes; tacit knowledge; pupil centred teaching; bodily experience; communicative expressions; slöjd; slöjdundervisning; grounded theory; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to illuminate and question the school subject Sloyd from the perspective of the former pupils, now adult persons The empirical investigations cover interviews with subject teachers and adult, focusing their memories of the Sloyd subject in the compulsory school. The analysis shows that the impression of the qualities of the subject is connected to the pupil's personal and bodily experience of the work process in textile, wood or metal material. LÄS MER

  2. 2. "Man var uppe i himmelen" : barns intryck av klassisk musik

    Författare :Birgitta Slonimsky; Kungl. Musikhögskolan; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; barn; musiklyssning;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Uttryck på schemat och intryck i klassrummet : En studie av lektioner i skolor utan timplan

    Författare :Fredrik Alm; Kjell Granström; Ingrid Westlund; Gunnar Berg; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Schedule; lesson designations; no set timetable; school subjects; Schema; schemabeteckningar; utan timplan; skolämnen; didaktik; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande avhandling är att studera användning och förekomst av lektionsbeteckningar på scheman i skolor utan en nationellt fastställd timplan, samt belysa hur elever upplever de lokala val som görs vad gäller vissa av dessa lektionsbeteckningar. Den teoretiska referensramen har sin grund i didaktikens selektionsfråga och kommunikationsfråga, och Bernsteins båda begrepp klassifikation och inramning. LÄS MER

  4. 4. Från Marx till marxism: En stduie av Karl Marx och marxismens framväxt

    Författare :Per Månson; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Marx; marxism; Tyskland; Ryssland; refomism; revolution;

    Sammanfattning : Detta är en analys av hur Karl Marx livsverk utformades till "proletär världsåskådning" åren efter Marx död och hur denna ideologi sprängdes sönder under intryck från de motsättningar som fanns i de två länder – Tyskland och Ryssland – där marxismen spelade den viktigaste rollen. Analysen går fram till 1920... LÄS MER

  5. 5. Trials of Device : Wallace Stevens and the Realities of Poetic Language

    Författare :Stefan Holander; Engelska; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; literary theory; literature criticism; General and comparative literature; poetic prosody; metrics; rhythmic theory; Literary ethics; metaphor; modernism; Wallace Stevens; Allmän och jämförande litteratur; litteraturkritik; litteraturteori; English language and literature; Engelska språk och litteratur ;

    Sammanfattning : This dissertation studies Wallace Stevens? ideas and practice of poetic language with a focus on the 1930s, an era in which Stevens persistently thematized a keenly felt pressure for the possible social involvement and political utility of poetic language. The argument suggests how mutually implicated elements of his poetry such as diction, prosody and metaphor are relied on to signify or enact aesthetic closure; both in the negative terms of expressive impotence and unethical isolation and the positive ones of imaginative and linguistic change. LÄS MER