Sökning: "interaktion andraspråk"

Hittade 5 avhandlingar innehållade orden interaktion andraspråk.

  1. 1. Play, Culture and Learning : Studies of Second-Language and Conceptual Development in Swedish Preschools

    Författare :Robin Samuelsson; Per Ledin; Stina Hållsten; Karin Aronsson; Södertörns högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; early childhood education; ECEC; preschool; play; affordances; embodiment; multimodal; interaction; second-language development; conceptual development; culture; cultural affordances; digital tools; artefacts; perception; förskola; förskolepedagogik; didaktik; förskola; lek; affordanser; kroppslighet; multimodalitet; interaktion; andraspråksutveckling; begreppsutveckling; kultur; kulturella affordanser; digitala redskap; artefakter; perception; Utbildningsvetenskapliga studier; Studies in the Educational Sciences;

    Sammanfattning : This dissertation studies how second-language and conceptual development emerge through interactions in Swedish preschool environments. It studies how types of interaction, such as play, can scaffold children toward such developments. LÄS MER

  2. 2. Study guidance practices in science with Turkish speaking recently arrived pupils : A study focusing on scaffolding and meaning making

    Författare :Feyza Axelsson; Fredrik Jeppsson; Tünde Puskas; Ewa Bergh Nestlog; Christina Siry; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Science education; Immigrant pupils; Newly arrived pupils; Recently arrived pupils; Tutoring; Study guidance; Scaffolding; Meaning-making; First language; Second language; Multimodal interaction; Multilingual interactions; Naturvetenskapernas didaktik; Nyanlända elever; Studiehandledning; Stöttning; meningsskapande; Förstaspråk; Andraspråk; Multimodal interaktion flerspråkig interaktion;

    Sammanfattning : Recently arrived pupils are part of the school population at schools in Sweden as well as in other European countries. In Sweden these pupils might receive study guidance support in their first language in various school subjects including science. LÄS MER

  3. 3. Monolingual Policy, Bilingual Interaction : English-taught Education in Bangladesh

    Författare :Rizwan-ul Huq; Jakob Cromdal; Katarina Eriksson Barajas; Eda Üstünel; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; bilingual education; language policy; language alternation; multimodal conversation analysis; classroom interaction; content and language integrated learning CLIL .; tvåspråkig utbildning; språkpolicy; kodväxling; multimodal konversationsanalys; klassrumsinteraktion; språk- och innehållsintegrerad inlärning CLIL .; দ্বিভাষিক শিক্ষা; ভাষা নীতি; ভাষার সংমিশ্রিত ব্যবহার; কথোপকথন বিশ্লেষণ; শ্রেণীকক্ষে শিক্ষক-ছাত্র মিথস্ক্রিয়া; ভাষা ও বিষয়ভিত্তিক সংযুক্ত শিক্ষা CLIL ;

    Sammanfattning : The research reported here is an investigation of bilingual instruction in Bangladeshi schools. In particular, the thesis explores how schooling takes place when a second language is used as a medium of instruction to teach subject content. LÄS MER

  4. 4. Tecken av betydelse : En studie av dialog i ett multimodalt, teckenspråkigt tvåspråkigt NO-klassrum

    Författare :Camilla Lindahl; Bengt-Olov Molander; Inger Lindberg; Anders Jakobsson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Science education; multilingualism; sign language; multimodality; social semiotics; dialogic teaching; translanguaging; scaffolding; Naturvetenskapsämnenas didaktik; flerspråkighet; teckenspråk; multimodalitet; socialsemiotik; dialogisk undervisning; translanguaging; stöttning; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : Ett gemensamt meningsskapande i skolans naturvetenskapliga klassrum förutsätter en interaktion som i allt högre grad kommer att präglas av ett naturvetenskapligt språkbruk. Utvecklingen av ett naturvetenskapligt ämnesspråk innebär ofta en stor utmaning för flerspråkiga elever som lär sig naturvetenskap på sitt andraspråk och vars behov av stöttning därför är särskilt stort. LÄS MER

  5. 5. Creating multimodal texts in language education

    Författare :Anna-Lena Godhe; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; collaborative writing; ICT; positioning; framing; interaction analysis; activity theory; boundary objects;

    Sammanfattning : I denna licentiatuppsats undersöks gymnasieelevers skapande av digitala berättelser i svenska eller svenska som andraspråk i en skolpraktik. Analysen grundas på videoupptagningar av par eller mindre grupper under deras arbete med sina multimodala texter. I uppsatsen presenteras två par studenter och deras interaktion i två fallstudier. LÄS MER