Sökning: "intentioner"

Visar resultat 11 - 15 av 109 avhandlingar innehållade ordet intentioner.

  1. 11. Interkulturellt lärande : Intentioner och realiteter i svensk grundskola sedan 1960-talets början

    Författare :Monica Eklund; Mittuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Interkulturellt lärande; grundskola; läroplaner; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 12. Gubben på kullen : Om den smärtsamma skillnaden mellan politiska intentioner och praktiska resultat

    Författare :Mikael Glemdal; Benny Hjern; Göran Bostedt; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Political science; Statsvetenskap;

    Sammanfattning : Many social problems have proved unexpectedly difficult to solve. To analysethe unintended social repercussions of intentional human actions is considered to be the most important task of the social sciences. The ’unintended’ stand inthe way of satisfaction for human needs. LÄS MER

  3. 13. När lärare formar ett nytt ämnesinnehåll : intentioner, förutsättningar och utmaningar med att införa programmering i skolan

    Författare :Peter Vinnervik; Maria Berge; Johan Lithner; Jan Erik Moström; Arnold Pears; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; programming; compulsory school; curriculum analysis; curriculum enactment; curriculum reform; challenges; technology education; programmering; grundskola; läroplansanalys; läroplansreform; undervisning; utmaningar; teknik; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : In March 2017, programming was introduced in the Swedish school curriculum. The reform was formally enacted in July 2018. Research shows that teachers enacting curriculum reform practices encounter various challenges. LÄS MER

  4. 14. Contrasting language-in-education policy intentions, perceptions and practice : the use of English and Kreol Seselwa in the Seychelles

    Författare :Justin Zelime; Mats Deutschmann; Anders Steinvall; Angeline Mbogo Barrett; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Code switching; Kreol Seselwa Seychelles Creole ; L2 Medium of Instruction; Post Colonialism; Language Policy; Translanguaging; Bilingualism; Multilingualism; language studies; språkvetenskap;

    Sammanfattning : Many studies have shown that Second Language (L2) Medium of Instruction (MoI) policies in Africa are linked to educational inequity, substandard teaching practice, low literacy skills and poor overall academic performance. In the light of this background, this thesis aims to make a more thorough inquiry into questions related to language-in-education policies, L2 as MoI, and academic success in the Seychelles, a small island nation in the Indian Ocean. LÄS MER

  5. 15. Lärares intentioner och kunskapsfokus vid ämnesintegrerad naturvetenskaplig undervisning i skolår 7-9

    Författare :Helena Persson; Margareta Ekborg; Christina Ottander; Svein Sjøberg; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : De naturvetenskapliga ämnena i svenska skolan kan undervisas som separata ämnen i kemi, biologi och fysik, men också ämnesintegrerat, d.v.s. tillsammans eller med andra skolämnen. LÄS MER