Sökning: "institution"

Visar resultat 21 - 25 av 653 avhandlingar innehållade ordet institution.

  1. 21. Barnbiblioteket tar form : En idéanalytisk studie av perioden 1945–2018

    Författare :Catarina Eriksson; Jenny Johannisson; Roger Blomgren; Högskolan i Borås; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; barnbibliotek; idéanalys; idealtyper; institution; institutionell förändring; idéer; kulturpolitik; barnbibliotekarier; biblioteksanvändare; bibliotekarieanvändare; barnbibliotekarier; biblioteksanvändare; bibliotekarieanvändare; Library and Information Science; Biblioteks- och informationsvetenskap;

    Sammanfattning : Avhandlingens syfte är att skapa kunskap om vilka idéer som har format barnbiblioteket i Sverige under efterkrigstiden, samt hur idéerna har varierat över tid, i spänning och samspel mellan politik och profession.Forskningsfrågorna är: Vilka idéer om barnbiblioteket kommer till uttryck i riksdagstryck, utredningsbetänkanden publicerade som SOU samt bibliotekpress, och hur förhåller sig idéerna till varandra?Hur har idéerna som tagit sig uttryck i nämnda empiriska material varierat över tid?Hur ska idéerna, relationerna dem emellan samt deras variation över tid förstås? Studien görs ur ett historiskt institutionellt perspektiv, med fokus på hur institutioner förändras över tid. LÄS MER

  2. 22. Att se varandra i handling : En jämförande studie av kommunikativa arenor och yrkesblivande för nyblivna fänrikar och lärare

    Författare :Göran Fransson; Staffan Selander; Torlaug Løkensgard Hoel; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; communication; newly qualified; teachers; Second Lieutenants; Commissioned Officer; induction; professionalisation; professional development; the process of becoming; institution; sensemaking; organizational learning; Kommunikation; nyblivna; lärare; fänrik; officer; induction; yrkesintroduktion; professionalisering; professionell utveckling; yrkesblivande; institution; meningsskapande; organisatoriskt lärande; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to describe and analyse the process of professionalisation of newly commissioned second lieutenants and newly qualified school teachers. The professionalisation of these two occupational categories is examined from a comparative perspective and concentrates on the communicative conditions and institutional arenas that affect the professionalisation process. LÄS MER

  3. 23. Transforming management education: A Polish mixture

    Författare :Kristina Genell; Företagsekonomiska institutionen; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; imitation; innovation; sediment; rupture; continuity; reinstitutionalisation; deinstitutionalisation; organisation field; institutional transformation; Management education; institution; translation; occupation.; Management of enterprises; Företagsledning; management;

    Sammanfattning : The purposes of this thesis are to provide a credible picture of the institutional transformation that I allege is taking place in the field of management education in Poland and to widen the field of application of institutional theory by applying it to the field of management education in Poland. In the study I conceptualise management education as an organisation field. LÄS MER

  4. 24. Bakom riksdagens fasad

    Författare :Magnus Hagevi; Peter Esaiasson; Sören Holmberg; Erik Damgaard; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; riksdagen; makt; inflytande; politiker; partigrupp; utskott; karriär; politik; beteende; rational choice; institution; struktur; parti; partiledning; individualisering; Political science; Statsvetenskap; Political Science; Statsvetenskap;

    Sammanfattning : Bakom riksdagens fasad är en bok om riksdagens ledamöter. Den tar sin utgångspunkt i de påståenden som gör gällande att folket individualiseras, men inte folkets främsta företrädare i riksdagen. LÄS MER

  5. 25. Mot en ny vuxenutbildningspolitik? : Regional utveckling som policy och praktik

    Författare :Erik Jakobsson; Per-Erik Ellström; Lennart Svensson; Kjell Rubensson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; adult learning; adult education; planning; learning; institution; structure; agent; network; collaboration; case study; interactive research; policy; practice; reform; implementation; vuxnas lärande; vuxenutbildning; nätverk; samverkan; fallstudie; interaktiv forskning; policy; praktik; reform; implementering; planering; lärande; institution; struktur; agent; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Avhandlingen beskriver och analyserar ett regionalt utvecklingsinitiativ i nätverksform, genom vilket de kommunala lärcentrumen i Örebro län samverkar för att utveckla en gemensam infrastruktur för vuxnas lärande. Detta innebär, exempelvis, att utveckla former för samverkan mellan olika regionala aktörer inom området, öka samordningen och samverkan inom den kommunala vuxenutbildningen och utveckla metoder för lärande med fokus på arbetet och arbetsplatsen. LÄS MER