Sökning: "inramning"
Visar resultat 11 - 15 av 26 avhandlingar innehållade ordet inramning.
11. Making Doable Problems within Controversial Science : U.S. and Swedish Scientists’ Experience of Gene Transfer Research
Sammanfattning : This thesis explores how scientists within the controversial scientific field of gene transfer make their research doable. Based on in-depth interviews with gene transfer scientists and key individuals from different regulatory agencies and advisory boards in Sweden and the U.S.A. LÄS MER
12. Skogsträdgårdsvistelser ur barns perspektiv – Speglat under samtalspromenader
Sammanfattning : The licentiate thesis examines what spending time in a forest garden can offer children when this environment is used for teaching aimed at sustainability. What do the children remember from their visits to the forest garden? What do they find special or memorable? What can the children learn there? To answer such questions, walk-and-talk conversations were conducted with children who for a three-year period had regularly visited a forest garden during school hours. LÄS MER
13. Att mobilisera för framtiden : Anestesiläkares överrapporteringssamtal
Sammanfattning : Hur skapar man en framtid för en patient som befinner sig i en mycket utsatt situation, medvetslös och uppkopplad till maskiner? Detta är något som iscensätts när anestesiläkare talar med varandra om patienter vid rapporteringen till och från jouren på en intensivvårdsavdelning. Avhandlingen visar hur anestesiläkarna arbetar med att skapa bilder av patienten genom numeriska värden, social information och sin egen kunskap om och erfarenhet av hur andra patienter utvecklats. LÄS MER
14. Vardagsvåld, mobbning och mobbningsförebyggande arbete i svensk skolkontext
Sammanfattning : Two related phenomena - everyday violence and school bullying - are the subject of this thesis. The thesis's aim was to develop knowledge about everyday violence and bullying in school. The aim was also to develop knowledge about planning and bullying intervention in a local context. LÄS MER
15. Förskollärare planerar barns möten med matematik : Ett reflektivt skoldidaktiskt perspektiv
Sammanfattning : Licentiatavhandlingen riktar blicken mot planeringsarbete i förskolan. Syftet är att beskriva och analysera förskollärares autentiska planering av barns möten med matematik. Studiens teoretiska inramning utgörs av den reflektiva skoldidaktiska teorin som betonar, oavsett skolform, lärares ansvarstagande för undervisning. LÄS MER