Sökning: "innehåll"
Visar resultat 6 - 10 av 510 avhandlingar innehållade ordet innehåll.
6. En problematisering av ungdomars intresse för naturvetenskap och teknik i skola och samhälle : Innehåll, medierna och utbildningens funktion
Sammanfattning : Science and technology are important parts of culture. Thus today there is a need for a science education which promotes ‘science for all’ and ‘scientific literacy’ in order to prepare students for citizenship. Earlier studies indicate that many students find it hard to learn science and technology in school. LÄS MER
7. Epistemisk drift : Genbegreppets rörelser i några av forskningens och undervisningens texter i biologi
Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna uppsats är att utveckla förståelsen för relationen mellan den kunskap som tas fram i forskning i biologi och den kunskap som det sedan undervisas om, i kurser på universitetet. Arbetet i denna uppsats är begränsat till den del av forskning och undervisning som är inriktad mot användningen av vetenskapliga begrepp i texter, och vilka innebörder användningarna leder till. LÄS MER
8. Lärares raster : innehåll i mellanrum
Sammanfattning : This study, in which a Grounded Theory approach is used, attempts to determine what happens during teachers’ recess periods and the effect these interspaces might have on the everyday work of teachers. The aim is to generate a concrete theory out of observations and interviews, simultaneously showing what’s going on in the field and taking into account the main concerns of those acting there. LÄS MER
9. Döfstumlärare - specialpedagog - lärare för döva och hörselskadade : en lärarutbildnings innehåll och rationalitetsförskjutningar
Sammanfattning : (Teacher of the Deaf-Mute – Teacher of Special Education – Teacher of the Deaf and Hard of Hearing. The Content and Rationality Changes of a Teacher Education Program). LÄS MER
10. Naturens kanon : formering och förändring av innehållet i folkskolans och grundskolans naturvetenskap 1842–2007
Sammanfattning : This dissertation analyses the science curriculum in Swedish compulsory school 1842–2007. National curricula, textbooks, textbook adverts, and handbooks are analysed. These all have a strong position in defining the school curricula and their contents, methods and aims, and can therefore be called canonic texts. LÄS MER