Sökning: "innebörder"

Visar resultat 1 - 5 av 58 avhandlingar innehållade ordet innebörder.

  1. 1. Att vårda äldre personer med kognitiv svikt i sjukhusmiljöer : attityder, processer, innebörder

    Författare :Anita Nilsson; David Edvardsson; Birgit. H Rasmussen; Anna-Karin Edberg; Umeå universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; acute care; attitudes; care management; cognitive impairment; grounded theory; health professionals; measurements; nursing; older people; perception; personal-professional integrity; person-centred care; phenomenological hermeneutical; akutsjukvård; attityder; fenomenologisk hermeneutik; grounded theory; kognitiv svikt; organisation; omvårdnad; personcentrerad vård; personlig-professionell integritet; skattningar; vårdpersonal; äldre personer; omvårdnadsforskning med medicinsk inriktning; Caring Sciences;

    Sammanfattning : Inledning: Äldre personer med kognitiv svikt, exempelvis i form av demenssjukdom, delirium eller depression, är en vanligt förekommande population inom svensk sjukhusvård. Dessa äldre kan ha särskilda behov till följd av en försämrad kognition, men litteraturen tyder på att akutsjukhusens miljö, organisation och vårdprocesser inte alltid stödjer tillgodoseendet av dessa behov. LÄS MER

  2. 2. Att lära sig leva med förvärvad hörselnedsättning sett ur par-perspektiv : om anpassningsstrategiers funktionella och sociala innebörder

    Författare :Carin Fredriksson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Acquired hearing loss; couple-perspective; learning to live with; strategies;

    Sammanfattning : The aim of the present thesis was to describe the everyday life of couples where one of the spouses has an acquired hearing loss. The main focus was on how they perceived their communicative possibilities in relation to the hearing loss and the role of acceptance in the process of learning to live with acquired hearing loss. LÄS MER

  3. 3. Det ansvarsfulla mötet : En närhetsetisk analys av omsorgens innebörder i förskolan

    Författare :Mie Josefson; Hillevi Lenz Taguchi; Sven Persson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; care; responsibility; preschool; preschool teacher; ethics of care; proximity ethics; reworking qualitative data; omsorg; ansvar; förskola; förskolepedagog; omsorgsetik; närhetsetik; sekundär analys; Early Childhood Education; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : This doctoral thesis embraces Care in the discipline of Early Childhood Education. In this thesis, the concept of responsibility is used to analyze the meaning of care in preschool. LÄS MER

  4. 4. Lärandets skiftande innebörder : uttryckta av förskollärare i vidareutbildning

    Författare :Ann-Charlotte Mårdsjö; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Not available.... LÄS MER

  5. 5. Vad gör kvalitet med utbildning? : Om kvalitetsbegreppets skilda innebörder och dess konsekvenser för utbildning

    Författare :Andreas Bergh; Ninni Wahlström; Bernt Gustavsson; Agneta Linné; Christina Segerholm; Örebro universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; education; concept of quality; educational policy; municipality; independent school; speech-act; conceptual history; Sweden; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; Education; Pedagogik; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : The aim of this dissertation is to investigate what linguistic meanings the concept of quality is imbued with in different educational arenas and to discuss the consequences of such meanings for education. From this aim the main research question is: What does the concept of quality do to education and what does education do to the concept of quality? The question indicates an interest in understanding how the concept of quality and education mutually influence each other. LÄS MER