Sökning: "ingrid karlsson"

Visar resultat 1 - 5 av 7 avhandlingar innehållade orden ingrid karlsson.

  1. 1. Att leda i kommunal äldreomsorg : om arbetsledares handlingsutrymme, handlingsfrihet och skilda lojaliteter : exemplet Halland

    Författare :Ingrid Karlsson; Växjö universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Äldreomsorg; Arbetsledning; Caring sciences; Vårdvetenskap;

    Sammanfattning : Äldreomsorgens arbetsledare och positionen de befinner sig i, där intressenter från till exempel förvaltning, politik, medarbetare och brukare ställer krav på verksamheten, står i fokus i denna licentiatavhandling. Avhandlingens syfte är att utveckla kunskap om och förståelse för arbetsledares handlingsutrymme och handlingsfrihet inom äldreomsorgen. LÄS MER

  2. 2. Evolution of HIV-1 coreceptor use in relation to pathogenesis

    Författare :Ingrid Karlsson; Avdelningen för medicinsk mikrobiologi; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Medicin människa och djur ; Medicine human and vertebrates ; RANTES; higly active antiretroviral therapy; pathogenesis; lymphoid tissue; cehmokine receptor; biological phenotype; coreceptor; HIV-1; evolution;

    Sammanfattning : HIV-1 uses the coreceptors CCR5 and/or CXCR4 in addition to CD4 to enter the host cell. CCR5-using HIV-1 (R5 phenotype) appears to transmit infection and usually dominates the early stages of disease. LÄS MER

  3. 3. Att leda i kommunal äldreomsorg : Om arbetsledares handlingsutrymme, handlingsfrihet och skilda lojaliteter - exemplet Halland

    Författare :Ingrid Karlsson; Jan Petersson; Per Albinsson; Cecilia Henning; Växjö universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; ledarskap; första linjens chef; vinjettstudie; top down; top up; konflikter; dilemman; äldreomsorg; handlingsutrymme; handlingsfrihet; lojalitet; sorti; organisationskultur; institutionalisering; formella och informella regler; Social work; Socialt arbete; Socialt arbete; Social Work;

    Sammanfattning : The middle management position in the care of the elderly is the focus of this licentiate dissertation. The aim was to develop knowledge about the constraints within which the middle manager is able to act and which freedom of action he/she has. LÄS MER

  4. 4. Könsgestaltningar i skolan : Om könsrelaterat gränsupprätthållande, gränsuppluckrande och gränsöverskridande

    Författare :Ingrid Karlsson; Gunnel Colnerud; Sven G Hartman; Inga Vernersson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Gender; education; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : This thesis concerns issues related to gender and schooling, focus is located in different conditions and experiences girls and boys as· gendered human beings meet there. Points of departure are partly ideas and issues from post-structural feminist research that, both boys and girls would benefit from a break down or at least loosening of the dualism between man and woman and what is concerned male - female. LÄS MER

  5. 5. Från uppväxt till lärargärning : En livsberättelsestudie med åtta yrkeslärare på industritekniska programmet

    Författare :Hamid Asghari; Héctor Pérez Prieto; Marie Karlsson; Anna-Lena Göransson; Ingrid Andersson; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Vocational teacher; life story; life history; life experiences; narrative reflection; vocational education; industrial-technology programme; teaching goals; teaching strategies; working life; Yrkeslärare; livsberättelser; livshistoria; livserfarenheter; reflektion i berättande; yrkesutbildning; industritekniska programmet; undervisningsmål; undervisningsstrategier; arbetsliv; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : The thesis is based on eight vocational teachers’ life stories with the aim to provide knowledge about vocational teachers and their work with pupils in teaching in the industrial-technology programme, in the context of both a working life and a vocational education which is continuously changing. The thesis answers two research questions: 1) the themes that recur in vocational teachers’ life stories about how they meet and teach their pupils and 2) the teaching goals and strategies which emerge from vocational teachers’ life stories. LÄS MER