Sökning: "included estrangement"

Hittade 2 avhandlingar innehållade orden included estrangement.

  1. 1. Förnyelse - förbistring - försoning : En studie av vitaliseringsrörelser och ekumenisk utveckling på fem sydsvenska orter 1970–2015

    Författare :Arne Olsson; Kyrko- och missionsstudier; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; brobyggare; communitas; commitment; ekumenik; ekumeniska rörelsen; enhetsdiakon; fredsstiftare; förnyelserörelse; försoning; inkluderat utanförskap; irenisk; ireniker; konflikt; mäklare; personliga relationer; relationell ekumenik; splittring; söndring; vitaliseringsrörelse; atonement; bridge builder; broker; brokerage; commitment; communitas; conflict; deacon of unity; diversity; ecumenism; ecumenical movement; included estrangement; irenic; peacemaker; personal relationships; reconciliation; relational ecumenism; renewal movement; vitalization movement;

    Sammanfattning : Reconciliation is a central theme in the Christian church. This study proceeds from a discrepancy between the theological understanding of reconciliation on the one hand and praxis in dealing with conflicts caused by different opinions about the culture or identity of the church on the other, especially in connection with vitalization (or renewal) movements. LÄS MER

  2. 2. Låt romanen komma in – Transformativt lärande i gymnasieskolans litteraturundervisning

    Författare :Björn Bradling; Ylva Lindberg; Anette Svensson; Caroline Graeske; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; literature teaching and learning; transformative learning; phronesis; ‘didactic potential’; estrangement effect; Verfremdungeffekt; upper secondary school; John Ajvide Lindqvist;

    Sammanfattning : “Låt romanen komma in – Transformativt lärande i gymnasieskolans litteraturundervisning“ är en litteraturdidaktisk studie i forskningsämnet pedagogik som tar syftestexten för litteraturundervisningen i det gymnasiala svenskämnet som utgångspunkt. Genom en förstudie där elva svensklärare och en skolbibliotekarie samtalar i fokusgrupper riktas projektet mot sitt huvudfokus som är en läsloggsintervention där 31 elever i gymnasiekursen Svenska 3 läser John Ajvide Lindqvists “Låt den rätte komma in” (Ordfront, 2004/2015). LÄS MER