Sökning: "identitet och språk"

Visar resultat 1 - 5 av 44 avhandlingar innehållade orden identitet och språk.

  1. 1. Medier och identitet : i gymnasisters mångkulturella vardag

    Författare :Annette Årheim; Margareta Petersson; Ulla Johnsson Smaragdi; Sten-Olof Ullström; Växjö universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; diskurs; gymnasieskola; svenskämne; identitet; medier; erfarenhet; mångkulturalitet; skönlitteratur; sanning; fördomar; Literature; Litteraturvetenskap; Comparative Literature Education; Litteraturvetenskap – didaktisk inriktning;

    Sammanfattning : This partial study, being part of a future doctorial thesis, looks at the potential of education in the subject of literature to integrate the dual tasks of providing knowledge and of establishing democratic values. Two aspects of this competence for democracy are in focus here, both attributed with special importance by guiding documents, first of all to instil within the students a basic positive attitude towards a multicultural society and secondly to develop their ability for critical review of their own media culture as a source of knowledge. LÄS MER

  2. 2. Språklig stil och stajling bland finlandssvenskar i Stockholm : – ett mobilitetsdialektologiskt perspektiv

    Författare :Malin Löfström; Margareta Svahn; Jan-Ola Östman; Catrin Norrby; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; linguistic style; styling; language contact; language change; migration; dialectology of mobility; Finland Swedish; regional variety of western Nyland; identity; language identity; place identity; social meaning; indexicality; språklig stil; stajling; språkkontakt; språkförändring; migration; mobilitetsdialektologi; finlandssvenska; västnyländska; identitet; språkidentitet; ställesidentitet; social betydelse; indexikalitet; Nordiska språk; Scandinavian Languages;

    Sammanfattning : I avhandlingen undersöker jag språklig stil och stajling bland västnyländska finlandssvenskar i Stockholm i ett material som består av intervjuer och smågruppssamtal med elva deltagare. Avhandlingens syfte är att undersöka den språkliga stilen när deltagarna samtalar med en sverigesvensk person. LÄS MER

  3. 3. Skrivande som handling och möte - gymnasieelever om skrivuppgifter, tidsvillkor och bedömning i svenskämnet

    Författare :Suzanne Parmenius-Swärd; Utbildningsvetenskap; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; gymnasiet; bedömning; identitet och skrivande; självbild; svenskämnets skrivande; skrivuppgift; Uppsatsskrivande; timeconditions; writing instruction; writing identity; upper secondary school; activity theory writing study; self conception; school subject of Swedish; self image; assessment; written composition; school essay; uppsatsskrivande;

    Sammanfattning : The purpose of this dissertation is to explore how students in upper secondary school can feel, react and cope with writing tasks, time conditions and assessment in the subject of Swedish. The study deals with two upper secondary classes from different schools, one at a natural science programme, one at an aesthetical programme with music as an area of emphasis. LÄS MER

  4. 4. "Att blotta vem jag är" : Släktnamnsskick och släktnamnsbyten hos samer i Sverige 1920–2009

    Författare :Märit Frändén; Staffan Nyström; Lars-Gunnar Larsson; Håkan Rydving; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; onomastics; personal names; surnames; family names; bynames; changes of name; newly created names; socio-onomastics; Sami; Sápmi; ethnicity; ethnic marker; identity; revitalisation; stigma; namnforskning; personnamn; släktnamn; binamn; tillnamn; namnbyten; nybildade namn; socioonomastik; samer; Sápmi; etnicitet; etnisk markör; identitet; revitalisering; stigma; Swedish language; Svenska språket; Sami language; Samiska; Scandinavian Languages; Nordiska språk; Namnforskning; Name Care and Name Planning; Personal Names; Personnamn; Samiska språk; Sami Languages;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to describe surname patterns and changes of surname among the Sami of Sweden. It presents the results of three studies. The first is a survey of the present-day stock of surnames (family names) among the Sami community, based on the 2005 electoral register for the Swedish Sami Parliament. LÄS MER

  5. 5. Tvåspråkighet, tänkande och identitet : studier av finska barn i Sverige och Finland

    Författare :Erkki Virta; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Barnspråk; Tvåspråkighet hos barn; Finland; Sverige;

    Sammanfattning : The aims of the thesis were to study (1) day care and school education of Finnish migrant children in Sweden, with respect to verbal, cognitive and identity development, (2) language as a tool of thought and the role of bilingualism in children's cognitive development, primarily with respect to Finnish children in Sweden, and (3) ethnic and individual identity of Finnish children and adolescents in Sweden and Finland. These issues are studied by means of literature reviews (Summary report and Study 1 ) and empirical studies (Study 2 and Study 3). LÄS MER