Sökning: "i om med och genom slöjd"

Hittade 3 avhandlingar innehållade orden i om med och genom slöjd.

  1. 1. Slöjdundervisning i grundsärskolan : En didaktisk studie om förutsättningar för Bildning

    Författare :Anna Sjöqvist; Kerstin Göransson; Karin Bengtsson; Susanne Hansson; Johan Malmqvist; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Art and craft education; critical-constructive didactic; intellectual disability; Klafki; sloyd; special education; Estetiska ämnen; grundsärskola; intellektuell funktionsnedsättning; Klafki; kritisk-konstruktiv didaktik; slöjd; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to increase knowledge about sloyd education in compulsory school for students with intellectual disability (CSID). The thesis is based in critical-constructive didactic theory and takes an interest in how sloyd education can create conditions for students to acquire Bildung, in terms of self-determination, co-determination and solidarity. LÄS MER

  2. 2. Slöjdlärares förhållningssätt i undervisningen

    Författare :Peter Hasselskog; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Slöjd; slöjdlärare; förhållningssätt; dagbok; mp3; slöjddidaktik; slöjdpedagogik;

    Sammanfattning : Avhandlingsarbetets syfte är att synliggöra slöjdlärares skilda förhållningssätt i undervisningen. Hur lärare genomför sin undervisning och agerar i förhållande till sina elever påverkar vad eleverna ges möjlighet att lära. Olikheter mellan lärare relaterar också till att slöjdundervisningen skall vara likvärdig. LÄS MER

  3. 3. Slöjdpraktik i skolan – hand, tanke, kommunikation och andra medierande redskap : Actaserien. Göteborg Studies in educational sciences, 183

    Författare :Marléne Johansson; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Slöjd; Sloyd; kommunikation; mediering; redskap; social praktik; sociokulturell; videodokumentation; dagboksanteckningar;

    Sammanfattning : Denna avhandling rapporterar en empirisk studie av slöjdpraktik i grundskolan. Fokus är riktat mot att studera slöjdaktiviteter mer ingående och vad slöjdande i skolan innebär som social praktik. LÄS MER