Sökning: "hur tankar påverkar handlingar"
Visar resultat 1 - 5 av 10 avhandlingar innehållade orden hur tankar påverkar handlingar.
1. Tre perspektiv på förväntningar och förändringar i samband med införande av informationssystem
Sammanfattning : Vad är det vi inte upptäcker i implementeringsprojekt? Varför? Vilka är skälen till oväntade och oplanerade konsekvenser? Det finns inga enkla samband mellan satsningar på IT och t ex produktivitet. För att bättre förstå dessa samband behövs begrepp och teorier för att beskriva dem. LÄS MER
2. Klassrumsbedömning i matematik på gymnasieskolans nivå
Sammanfattning : Klassrumsbedömning i matematik på gymnasienivå är en licentiatstudie med en intention att närma sig, fånga upp samt förstå och tolka lärares ageranden, tankar, upplevelser och reflektioner inom och om bedömningen i matematik i gymnasiet. En annan avsikt är delvis att fylla i luckan mellan det målrelaterade kursbedömningssystemet och det praktiska fältet med en kvalitativ forskningsstudie om lärarerfarenheter från gymnasiets matematikkurser. LÄS MER
3. Caring and relations : On emotional interaction in home help
Sammanfattning : This dissertation examines the interaction between municipal home-helpers and care re-cipients from a social psychological perspective. One of the starting points is a critique of some classical works in the caring science inspired by women’s studies for not taking into consideration that care-giving work constitutes social interaction. LÄS MER
4. Rektorers normer i ledarskapet för skolutveckling
Sammanfattning : This thesis puts a focus on school leadership and school development. The local authorities took over responsibility for public education in 1991. At the same time, steerage by rules was abandoned in favour of steerage by goal-setting and result evaluation. The principal is an important link in this chain of steerage. LÄS MER
5. Lärares förtroendearbetstid
Sammanfattning : The aim of this study is to generate a grounded theory about the work done by teachers. The initial area of data collection was the work done by teachers in their non-regulated hours, in which the teachers are expected to carry out professional activities like planning, preparation, correcting and spontaneous contacts with students, parents and colleagues. LÄS MER