Sökning: "hur ska en lärare vara"
Visar resultat 1 - 5 av 48 avhandlingar innehållade orden hur ska en lärare vara.
1. Att vara idrottslärare : om de själva får berätta
Sammanfattning : En stor del av den forskning som görs på idrottslärare utgår ifrån styrdokumenten (t ex Ekberg, 2009; Londos, 2010; Svennberg m fl, 2017). Idrottslärarnas utsagor och praktik sätts i jämförelse med de tolkningar som forskarna gör av styrdokumenten och visar ofta att idrottslärarna gör ”fel”. LÄS MER
2. Hur kan akademi organisera samverkan för tillväxt? : Deliberativ Organiserad Samverkan, DOS, en ny styrningsmodell
Sammanfattning : Within research and education policies of later decades, a clear trend can be seen in expanded attempts to stimulate growth-concentrated cooperation between government, academia and industry. With economic financing, channelled to academia through different kinds of research and development councils, follows a responsibility to operationally organize the actors' cooperation. LÄS MER
3. Hur allt smälter samman i handlingens centrum : En yrkesämnesdidaktisk studie av transformation, variation och interaktion i svetsundervisning
Sammanfattning : Föreliggande licentiatuppsats är en yrkesämnesdidaktisk studie som behandlar praktiska lärandemoment på det industritekniska programmet, med inriktning svetsteknik.Det övergripande syftet med licentiatuppsatsen är att bidra med kunskap om undervisnings- och lärandeprocesser när lärare systematiskt transformerar ämnesinnehåll och yrkeskunnande till svetsundervisning. LÄS MER
4. "Detta ideliga mötande" : En studie av hur kommunikation och samspel konstituerar gymnasieelevers skolpraktik
Sammanfattning : Practically all pupils leaving the nine-year compulsory school continue their studies at the upper secondary school, which consequently faces the challenge of meeting the whole range of varying needs and conditions of students. Daily school practice is constituted by a number of communicative contexts, formal as well as informal. LÄS MER
5. "Vad skulle x kunna vara?" : andragradsekvation och andragradsfunktion som objekt för lärande
Sammanfattning : Algebraic equations and functions play an important role in various mathematical topics, including algebra, trigonometry, linear programming and calculus. Accordingly, various documents, such as the most recent Swedish curriculum (Lpf 94) for upper secondary school and the course syllabi in mathematics, specify what the students should learn in Mathematics Course B. LÄS MER