Sökning: "hur lär man sig"

Visar resultat 1 - 5 av 67 avhandlingar innehållade orden hur lär man sig.

  1. 1. ”Mellanklass kan man kalla det” : Om tid och meningsskapande vid övergången från förskoleklass till årskurs ett

    Författare :Lina Lago; Anna-Liisa Närvänen; Karin Osvaldsson Cromdal; Ann Quennerstedt; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; School transitions; preschool class; school; childhood; time; temporality; socialization; rites of passage; priming events; educational practice; Skolövergångar; förskoleklass; skola; skolstart; barndom; tid; temporalitet; socialisation; passageriter; nyckelhändelser; pedagogiskt arbete;

    Sammanfattning : Avhandlingens syfte är att undersöka övergången från förskoleklass till årskurs ett och hur barn lär känna och skapar mening om vad skola och förskoleklass är. Detta görs genom att studera hur övergången från förskoleklass till årskurs ett markeras genom olika aktiviteter och de processer i vilka barn tillsammans med andra barn, lärare och kontext skapar mening kring övergången. LÄS MER

  2. 2. Lokalpressen och kommunalpolitiken : hur kommunalpolitik rapporteras av journalister och bedöms av läsare

    Författare :Per Gunnar Holmlöv; Handelshögskolan i Stockholm; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Vad är det som gör att en nyhet publiceras? Och vad gör att en läsare vill känna till eller läsa om det som artikeln behandlar? Är förstört grundvatten lättare att sälja än ruttna broar, en onödig brandkårsutryckning intressantare än en nybyggd brandstation? Sådana frågor får svar i avhandlingen. Som ett konkret exempel redovisas studier av hur två lokaltidningar väljer och behandlar nyheter om kommunalpolitik och den kommunala förvaltningen i en svensk kommun. LÄS MER

  3. 3. Lärande i en traditionstung kontext : Om psykoanalytiker som lär gemensamt i samband med utvecklandet av en metod för behandling av spädbarn och föräldrar

    Författare :Ida Bertell; Marianne Döös; Britta Högberg; Henrik Kock; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Shared learning processes; clinical practice; collective learning; professional; psychoanalysis; seminar activities; conditions for learning; gemensamma lärprocesser; klinisk verksamhet; kollektivt lärande; profession; psykoanalys; seminarieverksamhet; villkor för lärande; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : Denna avhandling inom arbetslivspedagogik syftar till att bidra med kunskap om villkor för gemensamma lärprocesser då ny kunskap utvecklas i en traditionstung kontext. Studien handlar om en grupp psykoanalytiker som utvecklar en ny behandlingsmetod, sk. spädbarnsanalys, för att arbeta med spädbarn och deras föräldrar. LÄS MER

  4. 4. Structured Representations for Explainable Deep Learning

    Författare :Federico Baldassarre; Hossein Azizpour; Josephine Sullivan; Kevin Smith; Hamed Pirsiavash; KTH; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Explainable AI; Deep Learning; Self-supervised Learning; Transformers; Graph Networks; Computer Vision; Explainable AI; Deep Learning; Self-supervised Learning; Transformers; Graph Networks; Computer Vision; Datalogi; Computer Science;

    Sammanfattning : Deep learning has revolutionized scientific research and is being used to take decisions in increasingly complex scenarios. With growing power comes a growing demand for transparency and interpretability. The field of Explainable AI aims to provide explanations for the predictions of AI systems. LÄS MER

  5. 5. Antonyms in Context : A Corpus-Based Semantic Analysis of Swedish Descriptive Adjectives

    Författare :Caroline Willners; Allmän språkvetenskap; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Nordiska språk språk och litteratur ; Scandinavian languages and literature; WordNet; semantic frameword; semantic network; sentential co-occurrence; semantic range; adjectives; antnoymy; lexical semantics; corpus-based methods; Lexicology; Lexikologi; Grammar; semantics; semiotics; syntax; Grammatik; semantik; semiotik;

    Sammanfattning : How are antonym relations acquired? What types of lexical information can be extracted from corpora and how? How can this information be encoded in a lexicon? The work in this book was developed within the framework of WordNet. A further elaborated lexical model is suggested, as well as methods for implementing it. LÄS MER