Sökning: "history didactics"

Visar resultat 21 - 25 av 102 avhandlingar innehållade orden history didactics.

  1. 21. Att hantera historia med ett öga stängt : samstämmighet mellan historia A och lärares prov och uppgifter

    Författare :David Rosenlund; Historia; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; History education; history; assessment; alignment; subject construction; History;

    Sammanfattning : In this licentiate thesis is the focus is on what tools for handling historical information that is mentioned in the standards for history education in the Swedish upper-secondary school. To what extent these tools are made available for the students by their teachers is also investigated. That is done, by looking at teachers assessment materials. LÄS MER

  2. 22. Historia i bagaget : en historiedidaktisk studie om varför historiemedvetande uttrycks i olika former

    Författare :Lars Andersson Hult; Lars Elenius; Henrik Åström Elmersjö; Sirkka Ahonen; Umeå universitet; []
    Nyckelord :History; History didactics; Historical consciousness; Matrix; History test; High school students; History student teachers; social background; gender differences; history and history teaching; historia med didaktisk inriktning;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to analyze and discuss why historical consciousness may be expressed in different ways and possible causes for these differences. High school students' and history student teachers’ answers to a historical test were analyzed in relation to historical consciousness. LÄS MER

  3. 23. Förhistorien som kulturellt minne : historiekulturell förändring i svenska läroböcker 1903-2010

    Författare :Lena Almqvist Nielsen; Lars Elenius; Karin Viklund; Hanna Markusson Winkvist; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Textbooks; History; History education; History didactics; History culture; Cultural memory; Prehistory; Primary school; Secondary school; textböcker; historia; utbildningshistoria; historiedidaktik; historiekultur; kulturellt minne; förhistoria; lågstadiet; mellanstadiet; historia; History;

    Sammanfattning : Scandinavian prehistory has hitherto received little attention in the field of history didactics. In Swedish schools, it is taught in the lower grades in accordance with traditional periodization: the Stone Age, Bronze Age, Iron Age and the Viking Age. LÄS MER

  4. 24. Historielärares klassrumsbedömningar : Innehåll och roll i ett historiedidaktiskt perspektiv

    Författare :Henrik Friberg; Johan Samuelsson; Martin Stolare; Karl Gunnar Hammarlund; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; klassrumsobservation; klassrumsbedömningar; bedömning; historiska kunskaper; History; Historia;

    Sammanfattning : Assessment is a permanent part of history teaching, and the interest in assessment is highly current in the Swedish educational system. One aspect is formative assessment and feedback as a tool for learning; another aspect is that assessment tends to be more and more formalized. LÄS MER

  5. 25. Historiska resonemang på mellanstadiet : En designbaserad studie för att utveckla undervisningen

    Författare :Helene Hugo; Viveca Lindberg; Elisabet Sandblom; Anders Dybelius; Charlotta Olvegård; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; History teaching; historical thinking; historical reasoning; disciplinary literacy; middle school; Educational design research;

    Sammanfattning : Den här studien tar sin utgångspunkt i en av de förändringar som införandet av läroplanen 2011 innebar, nämligen att mellanstadieelever ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att föra historiska resonemang. Syftet är att bidra med kunskap om relationen mellan lärares planering för och mellanstadieelevers utveckling av historiskt resonerande och ämneslitteracitet. LÄS MER