Sökning: "historiskt lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 20 avhandlingar innehållade orden historiskt lärande.

  1. 1. Kontextuella förståelser och sociala konstruktioner i förskollärares tal om undervisning i förskolan : Contextual understandings and social constructions in preschool teachers' talk about teaching in preschool

    Författare :Jenny Henriksson; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; undervisning; styrdokument; förskolans uppdrag; sociala konstruktioner;

    Sammanfattning : Undervisning är ett begrepp som historiskt och kulturellt inte använts i förskolan men som genom ändringar i förskolans styrdokument nu beskriver delar av förskolans uppdrag. Hur detta ska omsättas i förskolans praktik diskuteras ute på förskolorna och bland forskare. Föreliggande studie är ett bidrag till den diskussionen. LÄS MER

  2. 2. Teaching and Learning Concurrent Programming in the Shared Memory Model

    Författare :Filip Strömbäck; Linda Mannila; Mariam Kamkar; Christoph Kessler; Mikko-Jussi Laakso; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Concurrency; Synchronization; Programming; Computer science education; Visualization; Progvis;

    Sammanfattning : The performance of computational devices is steadily increasing. Recently, the main contributor to the increasing performance has been an increasing number of cores rather than increased performance for individual cores. LÄS MER

  3. 3. Change and inertia in the development of Swedish engineering education : The industrial stakeholder perspective

    Författare :Per Fagrell; Lars Geschwind; Anders Broström; Jennifer Case; KTH; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Teknikvetenskapens lärande och kommunikation; Education and Communication in the Technological Sciences;

    Sammanfattning : This thesis investigates higher education development in Sweden from an external stakeholder perspective, with a particular focus on engineering education. Industry has long been a major external stakeholder in the development of profession-oriented higher education, not least in the context of engineering education. LÄS MER

  4. 4. Aktör och struktur i historieundervisning. Om utveckling av elevers historiska resonerande

    Författare :Anna-Lena Lilliestam; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Teaching and learning in history; history didactics; historical reasoning; historical thinking; variation theory; agent and structure; key concepts; historiedidaktik; historiskt tänkande; historiskt resonerande; variationsteori; aktör och struktur; nyckelbegrepp; undervisning och lärande i historia;

    Sammanfattning : Historical reasoning is the organizing of information about the past in order to describe, compare, and/or explain historical phenomena. In this study I investigate the ability to reason historically in terms of agent and structure in an educational context. LÄS MER

  5. 5. Historieundervisning och interkulturell kompetens

    Författare :Maria Johansson; Kenneth Nordgren; Annica Löfdahl; Carina Rönnqvist; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; History teaching; historical learning; history education; intercultural competence; intercultural education; upper secondary school; object of learning; historical narrative; historieundervisning; interkulturell kompetens; historiskt lärande; interkulturell utbildning; historiemedvetande; gymnasiet; klassrumsstudie; lärandeobjekt; lärandemål; historisk berättelse; narrativ; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : Abstract Title: History teaching and intercultural competence This study takes as its starting point the relationship between the multicultural and globalised society and history as a school subject, and explores it theoretically as well as empirically.  Intercultural historical competence, which is the main theoretical and analytical concept of the study, is developed from theories of narrative competence and theories of intercultural competence, and is positioned in the intersection between the two. LÄS MER