Sökning: "hinder i matematik"
Visar resultat 1 - 5 av 15 avhandlingar innehållade orden hinder i matematik.
1. Kollegialt lärande i matematik : Ett verksamhetsteoretiskt perspektiv
Sammanfattning : In the last decade, Professional Learning Communities (PLCs) are increasingly used as models for teachers’ joint efforts in developing their teaching. The overall aim of this licentiate thesis is to expand the knowledge of PLCs in mathematics, by deepening the understanding of aspects that influence the establishment, organization, and implementation of PLCs in mathematics. LÄS MER
2. Algebrasvårigheter ur elev- och lärarperspektiv : Om hinder i lärandesituationer och utmaningar i undervisningssituationer
Sammanfattning : Syftet med denna avhandling är att fördjupa förståelsen för algebrasvårigheter sett ur elevperspektiv och lärarperspektiv. För att studera detta har tre övergripande frågeställningar formulerats;- Vilka hinder för eleverna kan identifieras då kända algebrasvårigheter behandlas i lärandesituationer?- Hur kan dessa hinder för eleverna överkommas?- Vilka utmaningar för lärarna kan identifieras då kända algebrasvårigheter behandlas i undervisningssituationer?Fyra delstudier har genomförts och skapat underlag för att besvara dessa frågor. LÄS MER
3. Tame representations in Topological Data Analysis: decompositions, invariants and metrics
Sammanfattning : This thesis is a compilation of results that can be framed within the field of applied topology. The starting point of our study is objects presenting a possibly complex intrinsic geometry. The main goal is then to simplify, without trivializing, the geometric information characterising these objects by choosing an appropriate representation. LÄS MER
4. Obstacle Problems for Green Potentials and for Parabolic Quasiminima
Sammanfattning : The thesis consists of two parts. In the first part pure potential theoretic methods are employed to study the obstacle problem connected with a uniformly elliptic second-order differential operator in divergence form. Regular points of the obstacles are characterized by the classical Wiener criterion. LÄS MER
5. Gymnasieelevers kommunikativa strategier i matematikklassrummet : En fallstudie av ett smågruppsarbete om derivata
Sammanfattning : Denna fallstudie belyser gymnasieelevers arbete i små grupper med ett problem kopplat till derivata och syftar till att belysa faktorer som gynnar eller hindrar individernas deltagande i och utveckling av den matematiska kommunikationen i klassrummet. Studien har sin teoretiska förankring i Anna Sfards kommognitiva ramverk, där lärande i matematik ses som deltagande i en matematisk diskurs. LÄS MER