Sökning: "hinder i matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 15 avhandlingar innehållade orden hinder i matematik.

  1. 1. Kollegialt lärande i matematik : Ett verksamhetsteoretiskt perspektiv

    Författare :Frida Harvey; Per Nilsson; Anna Teledahl; Inger Eriksson; Örebro universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Activity system; Contradictions; Cultural Historical Activity Theory; PLCs in mathematics; mathematics education; Kollegialt lärande; kollegialt lärande i matematik; matematikdidaktik; motsättningar; verksamhetssystem; verksamhetsteori;

    Sammanfattning : In the last decade, Professional Learning Communities (PLCs) are increasingly used as models for teachers’ joint efforts in developing their teaching. The overall aim of this licentiate thesis is to expand the knowledge of PLCs in mathematics, by deepening the understanding of aspects that influence the establishment, organization, and implementation of PLCs in mathematics. LÄS MER

  2. 2. Algebrasvårigheter ur elev- och lärarperspektiv : Om hinder i lärandesituationer och utmaningar i undervisningssituationer

    Författare :Birgit Gustafsson; Magnus Österholm; Frode Rønning; Kristina Juter; Mittuniversitetet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Algebrasvårigheter; Transformationer; Lärares frågor; Elevperspektiv; Lärarperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna avhandling är att fördjupa förståelsen för algebrasvårigheter sett ur elevperspektiv och lärarperspektiv. För att studera detta har tre övergripande frågeställningar formulerats;- Vilka hinder för eleverna kan identifieras då kända algebrasvårigheter behandlas i lärandesituationer?- Hur kan dessa hinder för eleverna överkommas?- Vilka utmaningar för lärarna kan identifieras då kända algebrasvårigheter behandlas i undervisningssituationer?Fyra delstudier har genomförts och skapat underlag för att besvara dessa frågor. LÄS MER

  3. 3. Tame representations in Topological Data Analysis: decompositions, invariants and metrics

    Författare :Francesca Tombari; Wojciech Chachólski; Patrizio Frosini; Peter Bubenik; KTH; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; topological data analysis; tameness; decompositions; invariants; metrics; Matematik; Mathematics;

    Sammanfattning : This thesis is a compilation of results that can be framed within the field of applied topology. The starting point of our study is objects presenting a possibly complex intrinsic geometry. The main goal is then to simplify, without trivializing, the geometric information characterising these objects by choosing an appropriate representation. LÄS MER

  4. 4. Obstacle Problems for Green Potentials and for Parabolic Quasiminima

    Författare :Catarina Petersson; Matematik (naturvetenskapliga fakulteten); []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Functions; differential equations; Funktioner; differentialekvationer; Matematik; degenerate parabolic operators; Mathematics; quasiminima; obstacle problems; Green potentials;

    Sammanfattning : The thesis consists of two parts. In the first part pure potential theoretic methods are employed to study the obstacle problem connected with a uniformly elliptic second-order differential operator in divergence form. Regular points of the obstacles are characterized by the classical Wiener criterion. LÄS MER

  5. 5. Gymnasieelevers kommunikativa strategier i matematikklassrummet : En fallstudie av ett smågruppsarbete om derivata

    Författare :Marie Bergholm; Christer Bergsten; Iiris Attorps; Ewa Bergqvist; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Mathematical discourse; commognition; participation; matematizing; subjectifying; identifying; small group learning; Matematisk diskurs; kommognition; deltagande; matematisera; identifiering; subjektifiering; lärande i smågrupper;

    Sammanfattning : Denna fallstudie belyser gymnasieelevers arbete i små grupper med ett problem kopplat till derivata och syftar till att belysa faktorer som gynnar eller hindrar individernas deltagande i och utveckling av den matematiska kommunikationen i klassrummet. Studien har sin teoretiska förankring i Anna Sfards kommognitiva ramverk, där lärande i matematik ses som deltagande i en matematisk diskurs. LÄS MER