Sökning: "harry potter"

Hittade 3 avhandlingar innehållade orden harry potter.

  1. 1. Magiska möjligheter : Harry Potter, Artemis Fowl och Cirkeln i skolans värdegrundsarbete

    Författare :Malin Alkestrand; Litteraturvetenskap; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; fantasy literature; didactics; values; didactic potential; defamiliarisation; allegory; power; intersectionality; Harry Potter; Artemis Fowl; The Engelsfors Trilogy; fantasylitteratur; didaktik; värdegrund; värdegrundsarbete; didaktisk potential; främandegöring; allegori; makt; intersektionalitet; Harry Potter; Artemis Fowl; Engelsforstrilogin; Comparative literature; Litteraturvetenskap; fantasylitteratur; didaktik; värdegrund; didaktisk potential; främmandegöring; allegori; makt; intersektionalitet; Harry Potter; Artemis Fowl; Engelsforstrilogin;

    Sammanfattning : Sedan den första Harry Potter-boken publicerades år 1997 har intresset för fantasylitteratur ökat lavinartat. Miljontals barn, ungdomar och vuxna har följt sina mest omtyckta fantasyhjältar och –hjältinnor på deras äventyr in i magiska världar, där verklighetens lagar utmanas, överskrids och ställs på ända. LÄS MER

  2. 2. Hyperworks : On Digital Literature and Computer Games

    Författare :Anna Gunder; Johan Svedjedal; Marie-Christine Skuncke; Espen Aarseth; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Literature; Sociology of Literature; Digital Literature; Ergodic Literature; Hypertext Fiction; Cybertext; Computer Game; Narratology; Ludology; Game Studies; New Media Studies; Textual Criticism; Media Theory; Michael Joyce; J. K. Rowling; Litteraturvetenskap; Literature; Litteraturvetenskap;

    Sammanfattning : This study investigates the effects of digitization on literature and literary culture with focus on works of literary fiction and other kinds of works inspired by such works. The concept of “hyperworks” refers to works intended to be navigated multisequentially, i.e. the users create their own paths through the work by making choices. LÄS MER

  3. 3. Dissonant Voices : Philosophy, Children's Literature, and Perfectionist Education

    Författare :Viktor Johansson; Klas Roth; Nicholas C. Burbules; Martin Gustafsson; Paul Standish; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Dissonance; Philosophy; Education; Perfectionism; Children s Literature; Childhood; Cavell; Wittgenstein; pedagogik med inriktning mot utbildningsvetenskap; Educational Science;

    Sammanfattning : Dissonant Voices has a twofold aspiration. First, it is a philosophical treatment of everyday pedagogical interactions between children and their elders, between teachers and pupils. LÄS MER