Sökning: "hantera förändring"

Visar resultat 21 - 25 av 95 avhandlingar innehållade orden hantera förändring.

  1. 21. Student teachers’ and beginning teachers’ coping with emotionally challenging situations

    Författare :Henrik Lindqvist; Robert Thornberg; Maria Weurlander; Anneli Frelin; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Lärarutbildning; lärarstudenter; nyblivna lärare; känslomässigt påfrestande situationer; hanteringsstrategier;

    Sammanfattning : Avhandlingen behandlar lärarstudenternas och nyblivna lärares erfarenheter av obehagliga situationer. Frågeställningar innefattar: Vilka situationer beskriver lärarstudenter och nyblivna lärare som emotionellt påfrestande? Hur hanterar lärarstudenter och nyblivna lärare emotionellt påfrestande situationer som beskrivs? Avhandlingen innefattar fyra artiklar som behandlar dessa frågeställningar. LÄS MER

  2. 22. Investments, system dynamics, energy management and policy : a solution to the metric problem of bottom-up supply curves

    Författare :Fabian Levihn; Cali Nuur; Henrik Blomgen; Filip Johnsson; KTH; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Investments; Energy Management; Policy; MACC; CSC climate change abatement; energy efficiency and conservation; system dynamics; Industriell ekonomi och organisation; Industrial Engineering and Management;

    Sammanfattning : Today, issues such as climate change and increased competition for scarce resources puts pressure on society and firms to transform. Change is not easily managed though, especially not when relating to production or consumption of energy carriers such as district heating or electric power. LÄS MER

  3. 23. Lärarutbildarens professionella agency i en digital tid

    Författare :Anna Roumbanis-Viberg; Karin Forslund Frykedal; Cathrine Edelhard Tømte; Högskolan Väst; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Professional agency; digitalization; teacher educator; professional identity; Professionell agency; digitalisering; lärarutbildare; professionell identitet; Work Integrated Learning; Arbetsintegrerat lärande;

    Sammanfattning : Avhandlingen undersöker hur lärarutbildare uppfattar och hanterar sin yrkesvardag i en digital tid. Den digitala transformationen av samhället innebär att lärarutbildaren står inför att lära nytt, att förstå och hantera digitaliseringen i sitt professionella utövande och samtidigt utveckla studenters professionella digitala kompetens och en förståelse för sitt kommande digitala läraruppdrag. LÄS MER

  4. 24. Addressing client uncertainty : a Swedish property owners' perspective on industrialised timber framed housing and property

    Författare :Erika Levander; Jan Bröchner; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Träbyggnad; Timber Structures;

    Sammanfattning : Construction clients have the position to continuously improve new-built from a life cycle perspective. Furthermore, they can contribute to advancement and improved competition in construction by putting more explicit and distinct requirements and by a willingness to try new, non-local contractors and new construction methods (Statskontoret 2009). LÄS MER

  5. 25. Eldsjälar : en studie av aktörsskap i arbetsorganisatoriskt utvecklingsarbete

    Författare :Åke Philips; Handelshögskolan i Stockholm; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY;

    Sammanfattning : Företagens konkurrenskraft beror allt mer på förmågan att attrahera, tillvarata och utveckla de mänskliga resurserna. Hur kan då arbetets organisation förändras för att åstadkomma delaktighet, kompetensutveckling och lärande? En del av detta handlar om att hitta, ge utrymme för, stödja och utveckla eldsjälar. LÄS MER