Sökning: "högstadiet"

Visar resultat 1 - 5 av 26 avhandlingar innehållade ordet högstadiet.

  1. 1. Skriftspråksutveckling under högstadiet

    Författare :Mikael Nordenfors; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Högstadiet; elev; skrivutveckling; skriftspråk; longitudinell studie; direkt anföring; indirekt anföring; erlebte rede; fri indirekt anföring; röst; röstväxling; ordlängd; ordmedellängd; medelordlängd; ordvariation; textlängd; textanalys; skönlitteratur; sakprosa; nationella prov; systemisk funktionell grammatik; litteraturvetenskap; narrativ; narratologi; stilistik;

    Sammanfattning : Abstract The aim of this thesis is to characterize patterns of development in texts written by pupils in secondary school in Sweden. The thesis applies both a traditional quantitative approach to 318 texts and an approach based on the concept voice to 266 texts. LÄS MER

  2. 2. Historia på högstadiet : Historiekulturella yttringar i och utanför ett klassrum i Sverige hösten 2009

    Författare :Hans Olofsson; Martin Stolare; Johan Samuelsson; K-G Hammarlund; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; history education; historical consciousness; historical-culture expressions; collective remembering; methodological nationalism; narrative theory; neo-nationalism; Swedish contemporary history; historieundervisning; historiemedvetande; historiekulturella yttringar; kollektivt memorerande; metodologisk nationalism; narrativ teori; neo-nationalism; svensk samtidshistoria; History; Historia;

    Sammanfattning : How do students use schools´ history education to develop their historical consciousness? In which ways could history education be regarded as a historical-culture expression, i.e. as a part of a society’s interest in the past? This thesis takes its point of departure in these overarching questions. LÄS MER

  3. 3. En komplex historia : Lärares omformning, undervisningsmönster och strategier i historieundervisning på högstadiet

    Författare :Jessica Jarhall; Bengt Schüllerqvist; Ann-Kristin Högman; David Ludvigsson; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; history teaching; lower secondary school; experienced teachers; transformation; teaching patterns; teaching strategies; transformation factors; school contexts; history didactics concepts; Historieundervisning; högstadiet; erfarna lärare; omformning; undervisningsmönster; undervisningsstrategier; omformningsfaktorer; skolkontexter; historiedidaktiska begrepp; History; Historia;

    Sammanfattning : What do history teachers teach about? How do they represent it? Why do they choose to teach the way they do? The main purpose of this study is to analyse what teaching patterns and strategies history teachers in lower secondary schools use in their history teaching for pupils aged 13-16. An additional aim is to get hold of how teachers transform their knowledge and experiences into history teaching. LÄS MER

  4. 4. Skriva historia : Literacyförväntningar och elevtexter i historieämnet på mellan- och högstadiet

    Författare :Susanne Staf; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Mellanstadiet; Högstadiet; Nationella prov; Historieundervisning attityder till; Middle school education; Junior high schools; Sverige;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Läsutveckling under mellan- och högstadiet : En longitudinell studie av läsfärdigheter hos elever med och utan lässvårigheter

    Författare :Karin Stenlund; Diana Berthén; Ulla Ek; Ulf Fredriksson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Longitudinal; middle school; lower secondary school; reading ability; reading difficulties; reading development; decoding; vocabulary; reading comprehension; questionnaire; strategies; interview; specialpedagogik; Special Education;

    Sammanfattning : This dissertation consists of two studies, a middle school study and a follow-up study. In the middle school study, the reading ability of a group of middle school students, of which some have reading difficulties, is described and analyzed along with the classroom conditions the students are given for the development of their reading abilities. LÄS MER