Sökning: "hållbar mobilitet"

Visar resultat 1 - 5 av 12 avhandlingar innehållade orden hållbar mobilitet.

  1. 1. Mobilising digitalisation to serve environmental goals

    Författare :Tina Ringenson; Mattias Höjer; Anna H Kramers; Caitlin Cottrill; KTH; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Digitalisation; sustainability; smart cities; smart mobility; sustainable mobility; smart sustainable cities; Digitalisering; hållbarhet; smarta städer; smart mobilitet; hållbar mobilitet; smarta hållbara städer; Planering och beslutsanalys; Planning and Decision Analysis;

    Sammanfattning : Human development is currently leading to destruction of the stability of the earth system upon which we depend for our survival. In other words, it is unsustainable. At the same time, urbanisation and digitalisation are progressing at a rapid pace. LÄS MER

  2. 2. Den ohållbara resan mot det hållbara resandet : En studie av institutionella förutsättningar för att bedriva planering för hållbart resande i Stockholmsregionen

    Författare :Annika Norell Bergendahl; Karolina Isaksson; Tigran Haas; Sara Gustafsson; KTH; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Sustainable mobility; institutional conditions; planning practice; integrated planning; Stockholm; Hållbart resande; hållbar mobilitet; institutionella förutsättningar; institutionell kapacitet; planeringspraktik; integrerad planering; Stockholm; Planering och beslutsanalys; Planning and Decision Analysis;

    Sammanfattning : Sustainable mobility has been identified as one of the main issues for the Stockholm region in its work to achieve more sustainable urban development. Previous research shows that planning for sustainable mobility is complex, since it involves many actors and a wide range of planning sectors. LÄS MER

  3. 3. Hållbar mobilitet – Miljöstrategiska effekter på grönytor och ekosystemtjänster i samband med urbana förtätningsprocesser

    Författare :Michael Johansson; Trafik och väg; []
    Nyckelord :: hållbar utveckling; kollektivtrafik; bilpooler; persontransporter; fossilbränslesnål; bilsnål; samhällsplanering; förtätning; ekosystemtjänster; markanvändning; biogas; miljöstrategi;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Att beräkna det goda samhället : Samhällsekonomiska analyser och gränslandet expertis–politik inom transportområdet

    Författare :Karin Thoresson; Sven Widmalm; Karolina Isaksson; Göran Sundqvist; Statens väg- och transportforskningsinstitut; []
    Nyckelord :Cost-benefit analysis; transport policy; Sweden; infrastructure; expertise; planning; co-production; boundary work; mechanical objectivity; commensuration; valuation; Value analysis; Government national ; Transport; CBA; samhällsekonomisk analys; transportpolitik; infrastruktur; planering; värdering; expertis; gränsarbete; samproduktion; mekanisk objektivitet; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; Road: Transport; society; policy and planning; Road: Transport; society; policy and planning; Road: Economics; Road: Economics;

    Sammanfattning : Det övergripande transportpolitiska målet i Sverige har sedan 1998 varit att säkerställa en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning för medborgarna och näringslivet i hela landet. Under perioden fram till 2010 har samhällsekonomiska underlag fått en allt tyngre roll i den formulerade transportpolitiken och den statliga styrningen av den långsiktiga planeringen som ett verktyg för att prioritera mellan investeringar i nya vägar och järnvägslänkar. LÄS MER

  5. 5. A Shift in Urban Mobility and Parking? : Exploring Policies in Relation to Practices

    Författare :Fredrik Johansson; Greger Henriksson; Jonas Åkerman; Pelle Envall; Greg Marsden; KTH; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Parking; mobility services; flexible parking requirements; sustainable mobility paradigm; Strategier för hållbar utveckling; Strategies for sustainable development;

    Sammanfattning : The transport sector is associated with many environmental challenges, including carbon dioxide (CO2) emissions. Research indicate that CO2 emissions should decrease by at least 50 % per decade in order to be in line with the Paris Agreement, and the transport sector is highlighted as a particularly challenging sector. LÄS MER