Sökning: "gruppen skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 30 avhandlingar innehållade orden gruppen skolan.

  1. 1. Xyloglucan-active enzymes : properties, structures and applications

    Författare :Martin J. Baumann; Tuula T. Teeri; Harry Brumer; Vincent Eijsink; KTH; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; xyloglucan; xyloglucan endo-transglycosylase hydrolase; xyloglucan endo-hydrolase; xyloglucan endo-transglycosylase; XET; xyloglucan oligosaccharides; synthesis; carbohydrate; cellulose; crystal structure; fiber; surface modification; Populus tremula x Populus tremuloides; Hybrid aspen; nasturtium; NXG; Biochemistry; Biokemi;

    Sammanfattning : Cellulosabaserade material är världens rikligast förekommande förnyelsebara råvara. Växters cellväggar är naturliga kompositmaterial där den kristallina cellulosan är inbäddad i en väv av hemicellulosa, strukturproteiner och lignin. LÄS MER

  2. 2. Elever syns på nätet : Multimodala texter och autentiska mottagare

    Författare :Dan Åkerlund; Anna Slotte-Lüttge; Ria Heilä-Ylikallio; Ola Erstad; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; skolan; lärande; kommunikation; autentiska mottagare; en dator per elev; klassbloggar; Skype; berättande; foto; demokrati; deliberativ; läroplan; multimodalitet; abduktiv ansats; DBR; fiktionsnivå; bildens presens; ; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Studien tar sin utgångspunkt i att alla elever med all sannolikhet kommer att ha en dator av något slag som sitt främsta redskap i skolan inom bara några få år. Det övergripande syftet är att bidra till fördjupade kunskaper kring vad utvecklingen av datorstödd multimodal textproduktion och kommunikation på och över nätet kan innebära i en skolkontext. LÄS MER

  3. 3. Motorik, koncentrationsförmåga och skolprestationer : en interventionsstudie i skolår 1-3

    Författare :Ingegerd Ericsson; Utbildningsvetenskap; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Physical training; physical education; motor training; Cognition; motor skill observations; motorial learning; sport; Idrott; gymnastik; motorisk inlärning; academic achievements;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to study effects of an extension of physical education/activity and motor training on motor skills, attention and cognition during a period of three years. Another aim is to develop a test, MUGI observationsschema, which could be useful in charting motor skills of school pupils. LÄS MER

  4. 4. ”Why Do We Even Bully?” : Exploring the Social Processes of Bullying in Two Swedish Elementary Schools

    Författare :Joakim Strindberg; Paul Horton; Robert Thornberg; Johannes Lunneblad; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; bullying; participant roles; social status; inclusion; exclusion; social stigmatisation; social marginalisation; loneliness; school context; social ecology; mobbning; deltagarroller; social status; inkludering; exkludering; social stigmatisering; social marginalisering; ensamhet; skolkontext; social ekologi; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : The aim of this dissertation is to explore and deepen the understanding of pupils’ experiences of bullying and their reflections on why bullying may occur and be maintained in school, despite pupils’ understanding that bullying is wrong. This aim is examined in four articles. LÄS MER

  5. 5. Barns och ungdomars bilder av poliser : En studie i två lokala sammanhang

    Författare :Charlotte Lebeda Henriksson; Ulla Melin Emilsson; Kerstin Johansson; Martin Börjesson; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; ungdomar; polisbilder; föreställningar; erfarenheter; förväntningar; kultursociologi; maktordning; habitus; symboliskt kapital; sociala konstruktioner; socialt arbete; Poliskunskap; Poliskunskap; Socialt arbete; Social Work; Sociology; Sociologi;

    Sammanfattning : SammanfattningI fokus för denna licentiatuppsats är barns och ungdomars bilder av poliser. Syftet är att beskriva dessa bilder och placera dem i en senmodern samhällelig kontext. LÄS MER