Sökning: "grundläggande nivå"
Visar resultat 1 - 5 av 88 avhandlingar innehållade orden grundläggande nivå.
1. Learning psychotherapy : An effectiveness study of clients and therapists
Sammanfattning : Background Many psychotherapy studies with trainees have been conducted, but few have investigated how effective baseline trainee-led psychotherapies are. Baseline trainee-led psychotherapies are often provided by a professional education, and the therapists are often young, untrained and inexperienced. LÄS MER
2. De motsträviga kommunerna : En studie av mellankommunal samverkan på regional nivå
Sammanfattning : The achievement of more cost-effective welfare production and the improvement of investment coordination at the regional level are prominent topics in public debate in Sweden concerning the promotion of Inter-Municipal Cooperation. In 2002, legislation (SFS 2002:34) made it possible to establish an extended ‘Inter-Municipal Cooperation’ through a self-governing regional body (RSO) for the purpose of creating more space for municipalities to act on the regional level. LÄS MER
3. Hydropower Area Equivalents : Reduced Models for Efficient Simulation of Large-Scale Hydropower Systems
Sammanfattning : With over 4000 TWh yearly electricity production worldwide, hydropower plays an important role in many power systems. Unlike many other renewable energy sources, hydropower has a certain degree of controllability and high levels of flexibility over several time scales. LÄS MER
4. Företagsekonomi och ekonomiska studier i Litauen : Om ett universitetsämnes konstituering
Sammanfattning : Studier av omständigheterna kring ett ämnes framväxt och utveckling är en del av pedagogisk forskning. Uppsatsen belyser ekonomisk utbildning i Litauen utifrån de förändringar som frigörelsen från forna Sovjetunionen inneburit och studiens syfte är att ge en bild av hur företagsekonomi som universitetsämne formats i Litauen 1988-1997. LÄS MER
5. Bedömning av läsförståelse - och sen då? : bedömning av meningsskapande i en kommunövergripande bedömningsprocess
Sammanfattning : Kommuners upprättande av lokala bedömningsprogram, där vad som sker i den pedagogiska praktiken ska utvärderas och kontrolleras, kan ses som exempel på hur en utvidgad bedömningskultur på internationell och nationell nivå transformerats till lokal nivå. I denna studie undersöks vilka konsekvenser en utökad bedömningskultur kan få för såväl pedagoger som för elever och undervisningsmiljö. LÄS MER