Sökning: "granström kjell"

Visar resultat 1 - 5 av 17 avhandlingar innehållade orden granström kjell.

  1. 1. Dynamics in meetings : on leadership and followership in ordinary meetings in different organizations

    Författare :Kjell Granström; Karin Aronsson-Ottosson; Per Linell; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :group processes; leadership; followership; decision-making; the school as an organization; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : A method for analyzing interactional dynamics in regular meetings and sessions was developed on the basis of Bion's (1961) basic-assumption model. This model postulates that members in groups frequently take part in collective defence activities which prevent the group from carrying out the tasks assigned to them. LÄS MER

  2. 2. Uttryck på schemat och intryck i klassrummet : En studie av lektioner i skolor utan timplan

    Författare :Fredrik Alm; Kjell Granström; Ingrid Westlund; Gunnar Berg; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Schedule; lesson designations; no set timetable; school subjects; Schema; schemabeteckningar; utan timplan; skolämnen; didaktik; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande avhandling är att studera användning och förekomst av lektionsbeteckningar på scheman i skolor utan en nationellt fastställd timplan, samt belysa hur elever upplever de lokala val som görs vad gäller vissa av dessa lektionsbeteckningar. Den teoretiska referensramen har sin grund i didaktikens selektionsfråga och kommunikationsfråga, och Bernsteins båda begrepp klassifikation och inramning. LÄS MER

  3. 3. Kompetensutnyttjande i mångprofessionella psykiatriska team

    Författare :Suzanne Blomqvist; Kjell Granström; Ingemar Engström; Stefan Jern; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Multi professional team; utilization of competence; psychiatry; treatment conference; Mångprofessionella team; kompetensutnyttjande; psykiatri; behandlingskonferens; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : I vårdverksamhet för patienter med komplexa vårdbehov är teamarbete en vanlig arbetsform. I forskning om mångprofessionellt teamarbete i vården beskrivs fördelar med organisationsformen, samtidigt som svårigheter påtalas somden mångprofessionella sammansättningen kan medföra. LÄS MER

  4. 4. Lärares och elevers interaktion i klassrummet : Betydelse av kön, ålder, ämne och klasstorlek samt lärares uppfattningar om interaktionen

    Författare :Charlotta Einarsson; Kjell Granström; Håkan Alm; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Classroom interaction; gender differences; class size; teachers conceptions; teacher behaviour; pupil behaviour; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to investigate classroom interaction. Of central importance are the following questions; Does gender of pupil, gender of teacher, age of pupils, subject taught and class size have any importance for the classroom interaction? What conceptions of interaction with pupils do teachers have?Data have been collected by two different methods – structured classroom observations and focus groups. LÄS MER

  5. 5. Young Drivers and Their Passengers : Crash Risk and Group Processes

    Författare :Inger Engström; Kjell Granström; Nils Petter Gregersen; Håkan Alm; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Young drivers; passengers; crash risk; group processes; Unga förare; passagerare; olycksrisk; grupprocesser; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : The overall aim was to elucidate the effects of vehicle passengers on young drivers. This generated two specific aims and four papers. The first aim was to investigate the crash risk for young drivers with passengers and to establish whether such accidents involve any special circumstances compared to those that occur without passengers. LÄS MER