Sökning: "genus och identitet"

Visar resultat 6 - 10 av 24 avhandlingar innehållade orden genus och identitet.

  1. 6. Kamp om rummet : en studie av heteronormativitet i Svenska kyrkan

    Författare :Susanne Lindström; Eva Reimers; Tone Hellesund; Stein Rokkan; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; ethnology; discourse; norm; normality; abnormality; experience; dichotomy; power; heteronormativity; heterosexuality; homo- and bisexuality; gender; identity; Swedish church; theology; Christianity; ”us” and ”them”; partnership; marriage and life story; etnologi; diskurs; norm; normalitet; erfarenhet; dikotomi; makt; heteronormativitet; heterosexualitet; homo- och bisexualitet; genus; identitet; svenska kyrkan; teologi; kristendom; vi och dom; partnerskap; and livshistoria; Ethnology; Etnologi; Ethnology; etnologi;

    Sammanfattning : This thesis deals with questions concerning ongoing constructions of heterosexuality as a norm in the Swedish church. Empirically the study is based partly on interviews with thirteen homo- and bisexual priests, one district visitor and one church politician and partly on some of the church’s own inquiries and documents concerning the question of Christianity and ”deviant” sexuality. LÄS MER

  2. 7. "Det beror på att man är kvinna..." : gränsvandrerskor formas och formar informationsteknologi

    Författare :Christina Mörtberg; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Genus och teknik; Gender and Technology;

    Sammanfattning : I ett historisk perspektiv har informationsteknologi utvecklats av begränsade grupper av män. Men det är inte något förutbestämt som gör området till manligt. Påtagliga exempel på bräckor i mansdominansen är kvinnorna som deltagit i studien. LÄS MER

  3. 8. Den ensamma sjöjungfrun : Om Carina Rydbergs jagberättande ur ett genreperspektiv

    Författare :Tamara Andersson; Maria Jönsson; Elisabeth Hästbacka; Annelie Bränström Öhman; Anna Forssberg; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Carina Rydberg; autofiction; autobiography; identity narrative; the Gothic; female Gothic; genre; Swedish literature; identity; gender; sex; femininity; monstrosity; female authors; transgression; the uncanny; intelligibility; Carina Rydberg; autofiktion; självbiografi; jagberättande; gotik; genre; svensk litteratur; identitet; genus; kön; femininitet; monster; kvinnliga författare; författarroll; transgression; det kusliga; das Unheimliche; begriplighet; Literature; litteraturvetenskap; gender studies; genusvetenskap;

    Sammanfattning : The focus of this study is the two autobiographical novels Den högsta kasten (1997) and Djävulsformeln (2000) by Swedish author Carina Rydberg. Both novels generated lively public debate regarding how they ought to be read and understood, what genre they belonged to, and the ontological status of the narrating “I”. LÄS MER

  4. 9. Att vara som/den ’en’ är : En etisk diskussion om begreppen rättvisa, erkännande och identitet i en trans*kontext

    Författare :Ulrica Engdahl; Nina Lykke; Ulla M. Holm; Gunilla Silfverberg; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Justice; recognition; identity; gender variance; visibility; Rättvisa; erkännande; identitet; könsvariation; synlighet; HUMANITIES and RELIGION; HUMANIORA och RELIGIONSVETENSKAP;

    Sammanfattning : I denna avhandling pekar jag på misserkännande av könsvariation och orättvisor som följer av detta som en viktig orättvise- och misserkännandeproblematik. Den övergripande ambitionen är att diskutera en möjlig(görande) etik. Det innebär att den är möjlig att formulera och att intentionen är människors möjliggörande. LÄS MER

  5. 10. Växa upp med musik - Ungdomars musikanvändande i skolan och på fritiden

    Författare :Åsa Bergman; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :musik; ungdomar; identitet; läroprocesser; genus;

    Sammanfattning : This thesis is based on an ethnographical study carried out with 29 pupils in a secondary school class. The purpose is to investigate how young people use music to create identity and develop musical knowledge and skills in different everyday situations. LÄS MER