Sökning: "genom leken"

Visar resultat 1 - 5 av 16 avhandlingar innehållade orden genom leken.

  1. 1. Playing at Work : Organizational Play as a Facilitator of Creativity

    Författare :Samuel West; Institutionen för psykologi; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; improvisation; workplace meetings; organizations; innovation; organizational creativity; playfulness; creativity; Play;

    Sammanfattning : This thesis investigates how play may benefit creativity in organizational contexts. Play and playfulness have previously been linked to creativity in children and adults, but empirical organizational research is scarce. A widely accepted definition of creativity is that it involves the production of something that is both novel and appropriate. LÄS MER

  2. 2. Den välreglerade friheten : att konstruera det lekande barnet

    Författare :Charlotte Tullgren; Kristianstad University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : I denna studie av lek i förskolan fokuseras den styrning som äger rum i leken. Det teoretiska ramverket utgörs av Foucaults maktanalys, där styrning handlar om att forma, vägleda, administrera och reglera människors handlingar. LÄS MER

  3. 3. Silicon Nanopore Arrays : Fabrication and Applications for DNA Sensing

    Författare :Miao Zhang; Jan Linnros; Meni Wanunu; KTH; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; nanopore; array; electrochemical etching; DNA; optics; thermophoresis;

    Sammanfattning : Nanopore biomolecule sensing and sequencing has emerged as a simple but powerful tool for single molecule studies over the past two decades. By elec- trophoretically driving single molecules through a nanometer-sized pore, often sitting in an insulating membrane that separates two buffer solutions, ionic current blockades can be detected to reveal rich information of the molecules, such as DNA length, protein size and conformation, even nucleic acid se- quence. LÄS MER

  4. 4. Gör som jag säger! igen och igen : om lojalitet och lek i marknadsföringen: en beskrivning av legitimeringssystematik

    Författare :Jens Martin Svendsen; Pierre Guillet de Monthoux; Thomas Bay; Alf Rehn; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; description; situation; loyalty; customer; employee; marketing practice; action; recommendation; game; language; meaning; consciousness; pragmatism; Business studies; Företagsekonomi; företagsekonomi; Business Administration;

    Sammanfattning : Marknadsföring bildar ett system av kompetenser baserade på kunskap om förfarande. Beroende på hur förfarandet är beskrivet så faller kunskapen ut. LÄS MER

  5. 5. Lärande och låtsaslek - ett kognitionsvetenskapligt utvecklingsperspektiv

    Författare :Mikael Jensen; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Regulator; Imitation; Social aktivitet; Leksignal; Lekhandling; Transfer;

    Sammanfattning : Denna licentiatuppsats är en tvärvetenskaplig undersökning kring lärandets relation till låtsaslek. Ur ett kognitionsvetenskapligt perspektiv är förmågan att låtsas något av en gåta. Därför är det särskilt intressant att undersöka hur barnet kan nå denna förmåga. LÄS MER