Sökning: "gender equality education"

Visar resultat 1 - 5 av 68 avhandlingar innehållade orden gender equality education.

  1. 1. Mapping Gender in Academic Workplaces : Ways of reproducing gender inequality within the discourse of equality

    Författare :Paula Mählck; Nora Räthzel; Olle Persson; Lis Höjgaard; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Gender studies; gender; equality; inequality; academia; career; socio-bibliometric mapping; meritocracy; discourse; Genusforskning; Gender studies; Genus; Sociology; sociologi;

    Sammanfattning : Sweden is often described as one of the best countries in the world for women to live in. Despite this and despite a number of equal opportunity interventions within the area of higher education from the mid 1990s and on, Sweden follows the international pattern of the "leaking pipeline" when it comes to gender distribution in academia. LÄS MER

  2. 2. Det finns inga tjejbestämmare : Att förstå kön som position i förskolans vardagsrutiner och lek

    Författare :Christian Eidevald; Mohamed Chaib; Helene Ahl; Eva Reimers; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; gender; sex; feminist poststructuralism; discourse analysis; positioning; video observation; focus group; pre-school; pre-school teacher; equality; genus; kön; feministisk poststrukturalism; diskursanalys; positionering; videoobservation; fokusgrupp; förskola; förskollärare; jämställdhet; Gender studies; Genus; Education; Pedagogik; Children; Barn;

    Sammanfattning : Previous research studies have shown that in their address and behaviour towards girls and boys, pre-school staff apply stereotyped gender concepts, thus reinforcing rather than challenging stereotypes. The present thesis therefore focuses on which of children’s positions that are accepted or that face resistance from the staff. LÄS MER

  3. 3. Om mäns pro- och antifeministiska engagemang

    Författare :Jonas Mollwing; Jörgen From; Eva Silfver; Rickard Jonsson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; profeminism; antifeminism; men; masculinity; feminism; gender order; gender equality; gender politics; activism; profeminism; antifeminism; män; maskulinitet; feminism; genusordning; jämställdhet; könspolitik; aktivism; education; pedagogik; genusvetenskap; gender studies;

    Sammanfattning : The overarching aim of the thesis is to describe and analyze men’s pro- and antifeminist engagement. Men’s approach to feminism is assumed to be created in the interaction of men’s intentions and a sociocultural structure that conditions human action. LÄS MER

  4. 4. Gender equality and health experiences : workplace patterns in Northern Sweden

    Författare :Sofia Elwér; Anne Hammarström; Annika Härenstam; Umeå universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; gender equality; workplace; health experiences; focus groups; cluster analysis; gender; work environment; gender regimes; folkhälsa; Public health;

    Sammanfattning : Gendered practices of working life create gender inequalities through horizontal and vertical gender segregation in work, which may lead to gender inequalities in health experiences. The workplace is an important part of the social circumstances under which health opportunities and constraints are shaped. LÄS MER

  5. 5. Den långa vägen till en jämställd gymnasieskola : Genuspedagogers förståelse av gymnasieskolans jämställdhetsarbete

    Författare :Victoria C Wahlgren; Pia Williams; Tomas Kroksmark; Tiina Rosenberg; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Sweden; upper secondary school; gender equality; phenomenology; hermeneutics; reflection; @ography; gender theory; gender pedagogues; class; gender; supervision; didactics; life-world; resistance; curriculum; gender awareness; Sverige; gymnasieskolan; jämställdhet; likabehandling fenomenologi; hermeneutik; reflektion; @ography; genusteori; genus-pedagog; jämställdhet; lärare; klass; kön; handledning; arbetssätt; gymnasieskolan; livsvärlden; motstånd; läroplaner; genusmedvetenhet; Pedgogical work; Pedagogiskt arbete;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bilda kunskap om genuspedagogikens innehåll och arbetssätt med utgångspunkt tagen i genuspedagogernas erfarenhet. Målet är att kunna generera ny kunskap om hur jämställdhetsarbetet i gymnasieskolan ska kunna fungera och att elever i gymnasieskolan ska kunna bemötas på ett jämställt sätt, oberoende av kön. LÄS MER