Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 59 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Att åldras med funktionshinder : Betydelser av socialt och kronologiskt åldrande för människor som under lång tid levt med fysiska funktionsnedsättningar

    Författare :Annika Taghizadeh Larsson; Eva Jeppsson-Grassman; Rafael Lindqvist; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Disability; impairment; functioning; age; ageing; age norms; subjective age; life course; pensioner; time; biographical disruption; Funktionshinder; funktionsnedsättning; funktionstillstånd; ålder; åldrande; åldersnormer; upplevd ålder; livslopp; pensionär; tid; biografiskt brott; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : Ålderns och åldrandets betydelser för människor som under lång tid har levt med fysiska funktionsnedsättningar har hittills fått begränsad uppmärksamhet såväl i forskning som i andra sammanhang. Samtidigt pekar såväl åldersgränser i det offentliga stödsystemet som tidigare forskning mot att ålder och åldrande kan få speciella innebörder för människor som lever med funktionshinder. LÄS MER

  2. 2. Words Don’t Come Easy : Decoding and Reading Comprehension Difficulties in Adolescents with Intellectual Disability

    Författare :Karin Nilsson; Henrik Danielsson; Åsa Elwér; Stefan Samuelsson; Kate Cain; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Intellectual disability; Decoding; Reading comprehension; Intellektuell funktionsnedsättning; Avkodning; Läsförståelse;

    Sammanfattning : Individuals with intellectual disability (ID) have difficulties with decoding and reading comprehension. However, studies focussing on why these difficulties occur are very sparse, and the existing literature has found conflicting results. LÄS MER

  3. 3. Time to Plan : How to support everyday planning in adolescents with intellectual disability

    Författare :Lisa Palmqvist; Henrik Danielsson; Arne Jönsson; Jerker Rönnberg; Christopher Jarrold; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; intellectual disability; everyday planning; executive functions; assistive technologies for cognition; intellektuell funktionsnedsättning; vardagsplanering; exekutiva funktioner; kognitionshjälpmedel;

    Sammanfattning : Children and adolescents with intellectual disability (ID) have difficulties in executive functioning and when coping with everyday planning tasks. However, the literature cannot explain whether individuals with ID perform according to their developmental level or not. LÄS MER

  4. 4. Familjeliv med personlig assistans

    Författare :Viveca Selander; Marta Szebehely; Evy Gunnarsson; Magnus Tideman; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Personal assistance; disability; family life; support to parents with disabilities; everyday life; life course; relations of ruling.; Personlig asistans; funktionsnedsättning; familjeliv; stöd till föräldrar med funktionsnedsättning; vardagsliv; livslopp; styrande relationer.; Social Work; socialt arbete;

    Sammanfattning : The introduction of personal assistance in Sweden in 1994 showed an ambi­tion by policymakers to ameliorate the conditions of persons with extensive disabilities. The legislators expressed a vision of autonomy and integrity, and that persons with considerable disabilities should lead a life like others. LÄS MER

  5. 5. Föräldrar med funktionshinder : om barn, föräldraskap och familjeliv

    Författare :Marie Gustavsson Holmström; Bengt Erik Eriksson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; parents with disability; disabled parents; parenthood; notions on children; family life; cerebral palsy; spinal cord injury; multiple sclerosis; funktionshinder; funktionsnedsättning; föräldraskap; familjeliv; Disability research; Handikappsforskning; Sociology; Sociologi;

    Sammanfattning : An increasing number of people with disabilities are choosing to become parents. However, several official goverment reports and other evidence points to the fact that parents with disabilities sometimes experience negative bias and distrust of their capacities as parents. LÄS MER