Sökning: "funktionshinder högre studier"

Visar resultat 1 - 5 av 14 avhandlingar innehållade orden funktionshinder högre studier.

  1. 1. ”Man vill ju klara sig själv” : Studievardagen för studenter med Asperger syndrom i högre utbildning

    Författare :Ann Simmeborn Fleischer; Mats Granlund; Berth Danermark; Margareta Adolfsson; Anders Möller; Jönköping University; []
    Nyckelord :Asperger syndrome; Higher education; everyday student-life; support; catch-22; struggle; alienation; stigmatization; dramaturgical perspective; university; relatives; coordinator; disability; Code set; ICF; Asperger syndrom; högre utbildning; studievardag; studenter med Asperger syndrom i behov av stöd; stöd; moment-22; kamp; alienation; stigmatisering; dramaturgi; högskola; universitet; anhöriga; samordnare; Code set; ICF; kommunikationsverktyg;

    Sammanfattning : SammanfattningSedan början av 2000-talet har det skett en markant ökning av studier gällande barn och ungdomar och Autism. Dock är det så att den mesta forskningen fortfarande är inom det medicinska området. Endast ett fåtal av studierna rör vuxna med Asperger syndrom (AS) som studerar på högskola/universitet. LÄS MER

  2. 2. Byggprojektering för personer med funktionsnedsättningen elöverkänslighet : ett arbete i spänningsfältet mellan tro och vetande

    Författare :Eva-Rut Lindberg; Olle Johansson; Per Berg; KTH; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; electrohypersensitivity; functional impairment; disability; accessibility adaptation; elöverkänslighet; funktionsnedsättning; funktionshinder; tillgänglighetsanpassning;

    Sammanfattning : Elöverkänslighet är ett officiellt funktionshinder. Enligt Socialstyrelsens Miljöhälsorapport 2009 uppger 3,2 procent av befolkningen i åldrarna mellan 18 och 80 år att de är känsliga/överkänsliga eller allergiska mot elektriska och magnetiska fält, vilket motsvarar drygt 200 000 personer. 0,4 procent uppger att de har svåra besvär. LÄS MER

  3. 3. By foot at ease : environmental affordances for wellbeing in walking

    Författare :Thomas Höjemo; Beatriz Fedrizzi; Anna-Johanna Klasander; Universidade Federal do Rio Grande do Sul; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; HUMANIORA; HUMANITIES; LANTBRUKSVETENSKAPER; AGRICULTURAL SCIENCES; TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Walking has been shown to provide benefits for our health and also for the environment. Research has also shown that if the built environment is adapted for pedestrians, people walk more. However, there is a lack of qualitative research in architecture and urban design on walking at the micro (streetscape) scale. LÄS MER

  4. 4. Individual placement and support (IPS) i en socialpsykiatrisk kontext : en väg till arbete för personer med psykiskt funktionshinder?

    Författare :Ulla Nygren; Mikael Sandlund; Birgitta Bernspång; Urban Markström; Marie Åsberg; Umeå universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; arbetsrehabilitering; psykiatri; arbetsterapi; aktivitetsidentitet; förändringsprocesser;

    Sammanfattning : Introduktion Delaktighet i arbete är för de allra flesta människor en önskad och viktig aktivitet av många olika anledningar, men för personer med en psykisk sjukdom är inklusionen i arbetslivet begränsad. I Sverige är en psykiatrisk diagnos den vanligaste orsaken till sjukskrivning och värst är situationen för unga personer (2011). LÄS MER

  5. 5. ...och den ljusnande framtid är vår... : några ungdomars bild av sin tid vid riksgymnasium

    Författare :Lena Lang; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Ungdomar med funktionshinder; Utbildning och undervisning; Gymnasieskolan - Sverige;

    Sammanfattning : Den tid vi i dagens samhälle betraktar som ungdomstid blir allt längre. De ungdomar som lämnar grundskolan tillhör en åldersgrupp som är större än på länge och det stora flertalet av dem är på väg in i svensk treårig gymnasieutbildning. LÄS MER