Sökning: "framgång i företag"

Visar resultat 1 - 5 av 29 avhandlingar innehållade orden framgång i företag.

  1. 1. Kundageranden i små tillverkande företag : fallstudier av tre företag

    Författare :Torbjörn Nilsson; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Entreprenörskap och innovation; Entrepreneurship and Innovation;

    Sammanfattning : Denna avhandling behandlar kundageranden, det vill säga sådana aktiviteter som används för att skapa och bygga upp nya, eller för att underhålla redan existerande relationer mellan små tillverkande företag och dessas kunder. Syftet är att öka förståelsen för kundageranden. LÄS MER

  2. 2. Scanias framgång : Betydelsen av strategisk kongruens och integrerad styrning

    Författare :Annette Anjou; Fredrik Nilsson; Nils-Göran Olve; Birger Rapp; Jonas Gerdin; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Strategisk kongruens; integrerad styrning; ekonomistyrning; strategi; scania; longitudinell studie; Business and economics; Ekonomi; Economic Information Systems; Ekonomiska informationssystem;

    Sammanfattning : Att förstå orsaken till långsiktiga konkurrensfördelar har länge varit en intressant forskningsansats. Trots att tidigare forskning påvisat att såväl strategisk kongruens som integrerad styrning påverkar företags konkurrenskraft positivt finns det få studier som behandlar båda dessa områden tillsammans. LÄS MER

  3. 3. Innovation i små etablerade företag : ett samspel nära kund och marknad

    Författare :Erika Lind; Anna Rönnbäck Öhrwall; Mattias Axelson; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Innovation; små och medelstora företag; Produktinnovation; Product Innovation;

    Sammanfattning : I tider av snabb teknisk utveckling, ändrade marknadsbehov, och allt starkare konkurrens är förmågan till innovation och förnyelse central, inte bara för det enskilda företaget utan för samhället i stort. För små företag är innovation särskilt viktigt eftersom begränsade resurser gör det svårt att konkurrera med andra medel. LÄS MER

  4. 4. Framgång i säljande - om värdeskapande i säljar- och köparinteraktionen på industriella marknader

    Författare :Catharina Norén; Företagsekonomiska institutionen; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; byuer; interaction; Seller; value creation; success; industrial marketing; Social sciences; Samhällsvetenskaper; Industriell ekonomi; Commercial and industrial economics;

    Sammanfattning : The research focus in this dissertation has been on success in selling as created in the seller and buyer interaction on and between macro-, meso- and micro levels. Success seen as a value has consequences for the exchange process, since it affects the actor's action in the seller and buyer interaction on different levels in companies. LÄS MER

  5. 5. Generationsskiften i mindre familjeföretag

    Författare :Anna Vikström; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Redovisning och styrning; Accounting and Control;

    Sammanfattning : Mindre familjeföretag utgör ett viktigt inslag i det svenska näringslivet. Samtidigt som många sätter en stor tilltro till familjeföretagens betydelse för nationens tillväxt så visar en del studier att endast ett fåtal familjeföretag genomför mer än ett generationsskifte. LÄS MER