Sökning: "frågeformulär"

Visar resultat 11 - 15 av 223 avhandlingar innehållade ordet frågeformulär.

  1. 11. Vård som inte blivit utförd : Uppfattningar från vårdpersonal och enhetschefer inom kommunal vård och omsorg för äldre

    Författare :Ingrid Andersson; Carina Bååth; Jan Nilsson; Anna Josse Eklund; Margareta Westerbotn; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; BERNCA-NH; BERNCA-NH HC SWE; care staff; first line managers; instrument; municipal healthcare; missed nursing care; older people; patient safety; prevalence; BERNCA-NH; BERNCA-NH HC SWE; enhetschef; instrument; kommunal vård och omsorg; patientsäkerhet; prevalens; vårdpersonal; vård som inte blivit utförd; äldre; Nursing Science; Omvårdnad;

    Sammanfattning : Övergripande syfte – Att undersöka samt öka och fördjupa kunskapen om vård som inte blivit utförd, inom kommunal vård och omsorg för äldre, utifrån vårdpersonals och enhetschefers uppfattningar och erfarenheter.Metod – Forskningsområdet vård som inte blivit utförd inom kommunal vård och omsorg för äldre kartlades med en scoping review, 16 artiklar inkluderades (I). LÄS MER

  2. 12. Physiotherapy in primary care for working-age patients with early back and neck pain. Screening tools, interventions and outcomes

    Författare :Malin Forsbrand; Lund Ortopedi; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; back pain; neck pain; primary care; STarT Back Tool; validity; health-related quality of life; function; work ability; workplace intervention; physiotherapy interventions;

    Sammanfattning : Patients with back and neck pain are frequently seen in primary care, where they are directed to physiotherapy as first-line treatment. The condition affects both the individual, by causing pain and disability, and society, because of high costs caused by work disability and health care consumption. LÄS MER

  3. 13. Utbildningskontextens betydelse för lärandeprocesser

    Författare :Rose-Marie Olsson; Utbildningsvetenskap; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; IT-supported distance education; Datorstödd distansutbildning; Computer-supported distance education contextual phenomena in education flexible learning; flexibel utbildning; flexibelt lärande; IT-stödd distansutbildning; kontextuella utbildningsfenomen; Computer-assisted education; Datorstödd undervisning;

    Sammanfattning : This thesis is about the importance of context to learning processes in computer-supported flexible education. The purpose is to develop knowledge about how students in an upper secondary class experience and act in a computer-supported flexible educational environment and how the experienced context affects the students' learning processes. LÄS MER

  4. 14. Utbildningskontextens betydelse för lärandeprocesser : datorstödd flexibel utbildningsmiljö för gymnasiestuderande

    Författare :Rose-Marie Olsson; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; datorstödd distansutbildning; flexibel utbildning; flexibelt lärande; IT-stödd distansutbildning; kontextuella utbildningsfenomen;

    Sammanfattning : Denna avhandling handlar om betydelsen av kontexten för lärandepro-cesser i datorstödd flexibel utbildning. Syftet är att utveckla kunskap om hur studerande i en gymnasieutbildning upplever och agerar i en datorstödd flexibel utbildningsmiljö och hur den upplevda kontexten påverkar de studerandes lärandeprocesser. LÄS MER

  5. 15. Hälso- och sjukvårdsorganisation i förändring : Från distanserat till delat ledarskap

    Författare :Kristina Rosengren; Terese Bondas; Runo Axelsson; Kerstin Segesten; Gun Nordström; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; change; healthcare; Caritative leadership; mixed methods; committed leadership; shared leadership; supportive ‘two-getherness’; healthcare development; Förändringsarbete; Hälso- och sjukvårdsorganisation; Caritativt ledarskap; Mixade metoder; Engagerat ledarskap; Delat ledarskap; Stödjande tvåsamhet; Vårdutveckling; Nursing; Omvårdnad; Nursing Science; Omvårdnad; Caring sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Avhandlingen syftar till att följa upp, beskriva samt generera tentativ teori om pågående förändringsprocesser inom hälso- och sjukvården på såväl makronivå genom studier av sjukhusfusioner som mikronivå genom studier av delat ledarskap. Metod: ”Sjukhusfusioner” beskriver två genomförda sjukhussammanslagningar utifrån en kvalitativ ansats, Grounded Theory med intervjuer av vårdpersonal (I, II). LÄS MER