Sökning: "fostran till demokrati"

Hittade 5 avhandlingar innehållade orden fostran till demokrati.

  1. 1. Rätt elev i rätt klass : Skola, begåvning och styrning 1910–1950

    Författare :Thom Axelsson; Bengt Sandin; Anne-Li Lindgren; Ingemar Nilsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; school; democracy; upbringing; categorising; professional; differentiating; talent; intelligence tests; remedial classes; weak classes; extra classes; B-class; talent class; elite class; skola; demokrati; fostran; kategorisering; professionella; differentiering; begåvning; intelligensmätningar; hjälpklass; svagklass; extraklass; B-klass; begåvningsklass; elitklassklass; Children; Barn;

    Sammanfattning : I centrum för den här avhandlingen står det tidiga 1900-talets diskussion om skola, begåvning och social organisering. Tidsperioden som omfattas är 1910– 1950. Det är skolan i de större städerna Stockholm, Göteborg och Malmö som har stått i fokus. LÄS MER

  2. 2. Bara i Bon : En intervjustudie med 11-åringar om familj, fostran och dagligt liv

    Författare :Lena Bäckström; Pedagogik; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; vicarious parenting; fathering; mothering; family patterns; family life; Pedagogy and didactics; ställföreträdande föräldraskap; fostran; familjeliv; familjemönster; Pedagogik; didaktik;

    Sammanfattning : The thesis aims to describe, analyse and interpret the conditions of the upbringing process and the socialization process in a group of eleven-year-olds while the process is still ongoing, and to do this with the help of the eleven-year-olds? narrations about their families and about how the children themselves view their families and their upbringing. The research approach is inspired by phenomenology and hermeneutics. LÄS MER

  3. 3. Fostran till demokrati: Tre sociologiska delstudier av bosniska ungdomars politiska socialisering : Nurturing democratic competence: A three-part sociological study of Bosnian young people's political socialization

    Författare :Mirzet Tursunovic; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Bosnian young people; political socialization; democracy; immigrants; multiculturalism; focus groups; school; family; mass media;

    Sammanfattning : This thesis cancerns a group of Bosnian teenagers in Gothenburg and how they deal with what are for them new socio-cultural patterns marked by both risks and possibilities. The thesis' three empirical case-studies covering the influence of school, family and mass media are connected in an embracing purpose to outline a picture of Bosnian young people nurturing democracy and these three socialization agents' role in this context. LÄS MER

  4. 4. - Snälla du! Kan du sätta dig? : om vägledning i förskolan

    Författare :Anna Rantala; Gun-Marie Frånberg; Camilla Hällgren; Maj Asplund Carlsson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; förskola; vägledning; fostran; makt; disciplinering; normalisering; sanningsregimer; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande avhandling är att fördjupa kunskapen om hur fostran gestaltas i förskolan. Det empiriska materialet som ligger till grund för resultaten består av videoobservationer där dagligen återkommande situationer har dokumenterats vid två svenska förskolor. Analyserna tar en utgångspunkt i Foucaults teorier om makt. LÄS MER

  5. 5. Demokratiuppdrag och demokratiska arbetsformer i grundskolans mellanår : En demokratididaktisk studie med fokus på SO-undervisning

    Författare :Anna Henriksson Persson; Sara Irisdotter Aldenmyr; Getahun Yacob Abraham; Christina Osbeck; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Grades 4-6; democracy mission; democratic working methods; social sciences; teacher; skolår 4-6; demokratiuppdrag; demokratiska arbetsformer; samhällsorienterande ämnen; lärare; Pedagogiskt arbete; Educational Work; Utbildning och lärande;

    Sammanfattning : This study deals with the democracy mission of school, in which democratic working methods are a central part. The aim is to contribute with knowledge about how teachers as professional actors construct meaning of and shape to the democracy mission of school. LÄS MER