Sökning: "forskningscirkel"
Visar resultat 1 - 5 av 9 avhandlingar innehållade ordet forskningscirkel.
1. Vuxeneleven i fokus : Att utforma metoder för individanpassad undervisning i en forskningscirkel vid Komvux
Sammanfattning : Denna studie tillhör deltagarorienterad forskning (PAR) i form av en forskningscirkel. Syftet var att beskriva och analysera en forskningscirkels kunskapsutveckling både gällande dess process och dess innehåll. Deltagarna i cirkeln var nio lärare som arbetar vid en komvuxskola och de undervisar vuxenelever i ämnena SFI, SVA och engelska. LÄS MER
2. Att utmana erfarenheter : Kunskapsutveckling i en forskningscirkel
Sammanfattning : This thesis aims at describing and analysing the process and content in knowledge development within a research circle. The participants in this circle are seven teachers who work with multilingual children diagnosed within the autism spectrum, and me as a researcher.The study is conducted within the tradition of participatory-oriented research. LÄS MER
3. Lärares ledarskap som möjliggörande och begränsande i mötet med ’alla’ barn : En deltagarorienterad studie
Sammanfattning : The aim of this thesis is to, based on teachers’ experiences, describe and analyse meanings of teachers’ leadership in general, and in relation to children in need of special support in particular. The study was carried out within the tradition of participatory-oriented research, a research circle. LÄS MER
4. Det professionella projektets framväxt inom ramen för en forskningscirkel : en manipulativ eller frigörande praktik?
Sammanfattning : The thesis looks back on an important transitional period for the municipal social services, a transition between different social models and ideals. During this transi-tional period, in the mid-90s, there was a process of change from the community ideal to market liberalism, the latter being characterized by the client-provider model as a form of governance for the municipal organization. LÄS MER
5. Pedagogiska möjligheter i mångfaldens förskola
Sammanfattning : I denna sammanläggningsavhandling diskuteras tre olika delstudier som alla utgåttf rån förskolepraktik i förskolor som kännetecknas av en mångfald av språk och erfarenheter. Delstudie 1 fokuserar på barns kommunikation i en flerspråkig förskolemiljö och vad som kan hindra eller möjliggöra den. LÄS MER